Statut
Przedszkola
Gminnego Nr 1
w
Kłobucku
ul:
Przedszkolna 6
[
z oddziałem integracyjnym]
Niniejszy
statut zatwierdzony został
Uchwałą
nr 18/1/08/2015/
Rady
Pedagogicznej
z
dnia 28 sierpnia 2015 r.
Statut
przedszkola opracowano na podstawie:
1.
Ustawy z dnia 7 września 1991r.
o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 , poz.
2572 z późniejszymi zmianami) oraz
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia 18 lipca 2013r., poz.
827); ); Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie
oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 3 stycznia
2014r., poz.7); Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie
ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
z dnia 23 czerwca 2014r., poz. 811); Ustawa z dnia 20 lutego
2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz.357).
2.Ustawa
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z
2014r., poz.1182).
3.
Ustawa
z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela .z dnia 10 stycznia
2014r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r., poz. 191).
4.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 o zmianie ustawy o systemie o oświaty
( Dz U z 2014 poz 7 obowiązująca od 18 stycznia 2014 Ustawa
Rekrutacyjna )
5.Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn.zm.).
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn.zm.).
6. Rozporządzenie
MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w
publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
( Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późń. zm.).
7.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października
2009 r. w
sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324).
8.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012
r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz. U. z
2012 r. ,poz. 977)
9.Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia
7 maja 2013 r., poz. 532).
0raz
rozporządzenie MEN z 24.07.2015 (Dz. U. z 2015r, poz. 1113 ze
zmianami ) w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania
i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym.
10.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014
r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły
i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z
2014 r., poz. 1170).
11.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 roku o
zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.
U. z 2015,poz. 357).
12.Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2014 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od
nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można
zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub
ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2014 r., poz.
1084).
13.Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez
publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
(Dz. U. 2014, poz. 1150).
14.Dopuszczanie
do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów
nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników
(Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz niektórych innych ustaw art.22a oraz 22aa-z (Dz. U. z 23
czerwca 2014 r, poz. 811)
15.Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z
2014 r., poz. 1157).
.
§
1. 1 Statut przedszkola określa nazwę przedszkola.
1.
Przedszkole Gminne Nr 1 z oddziałem integracyjnym
2.
Przedszkole nie posiada imienia.
3)
Siedziba przedszkola : Kłobuck ul : Przedszkolna 6
Przedszkole
działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy;
- aktu nadania nazwy przedszkolu,
- niniejszego statutu.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest z:
- dochodów własnych Gminy Kłobuck i dotacji oraz z wpłat rodziców,
- Obsługę finansową i księgową przedszkola prowadzi główna księgowa zatrudniona w Zespole Ekonomiczno Administracyjnym Oświaty Samorządowej w Kłobucku ul: Zamkowa 12 oraz specjalista do spraw płac.
§
2.1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o
systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w
szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
ma na celu wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od
trzeciego roku życia [ uzasadnione przypadki 2.5 ] do rozpoczęcia
nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej .
Celem
przedszkola jest:
1)
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie
czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i
w dalszej edukacji,
2)
budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby
lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
3)
kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych
i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów
i porażek,
4)
rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne
w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
5)
stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz
nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i
intelektualnych,
6)
troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
7)
zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
8)
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i
technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich
przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
9)
wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie
umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy
teatralne oraz sztuki plastyczne,
10)
kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do
rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy
patriotycznej,
11)
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie
ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także
kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w
edukacji szkolnej.
4.
Przedszkole
udziela i organizuje dzieciom pomoc psychologiczno –pedagogiczną
zgodnie
z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach:
1)
pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na:
a)
pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na
diagnozowaniu dziecka, rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz
indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwieniu ich zaspakajania,
wspieraniu rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
b)
Zadania, o których mowa w ppkt. A są realizowane we współpracy z
rodzicami, nauczycielami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
c)
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i
nieodpłatne.
d)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana
na
wniosek rodziców, nauczyciela prowadzącego oddział.
e)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor.
2)
W celu udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
przedszkole
współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz
organizuje
zajęcia specjalistyczne:
a)
dzieci do poradni psychologiczno – pedagogicznej i na zajęcia
specjalistyczne kierowane są po konsultacji i za zgodą rodziców
lub prawnych opiekunów.
b)
zajęcia logopedyczne, korekcyjno – kompensacyjne , terapii
pedagogicznej ,zajęcia z zakresu oligofrenopedagogiki organizowane
są w przedszkolu po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i
prowadzone przez nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami.
c)
zajęcia korekcyjno – kompensacyjne organizowane są dla dzieci
mających trudności z opanowaniem określonych umiejętności
ruchowych,
d)
zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci 5 ,6 – letnich z
zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji
językowej oraz utrudniają naukę.{ przegląd logopedyczny
obowiązuje wszystkie dzieci}
e)
rodzice i nauczycielki korzystają z porad, konsultacji oraz z
warsztatów organizowanych przez specjalistów.
5.
Organizowanie
opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi oraz zagrożonymi
i niedostosowaniem społecznym:
W
przypadku gdy w przedszkolu wychowują się lub uczą dzieci z
niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, z zespołem
Aspergera z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w
orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zatrudnia się
dodatkowo:
1)
Nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki
specjalnej
w
celu współorganizowania kształcenia odpowiednio dzieci
niepełnosprawnych,
niedostosowanych
społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub
specjalistów: pomoc nauczyciela , nauczyciel wspomagający.
2)
Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne z
orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, a także o
potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych oraz z opinią o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jeżeli poradnia
psychologiczno – pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna
wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci.
3)
Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi polega na umożliwieniu
realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia i dostosowania
programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych do ich możliwości.
4)
Przedszkole nie posiada warunków do przyjęcia dzieci poruszających
się na wózkach inwalidzkich.
5)
Przedszkole może organizować indywidualne
obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane
dalej „indywidualnym
przygotowaniem przedszkolnym” dla
dzieci, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia
uczęszczanie do przedszkola przy czym:
a)
ta forma nauczania i wychowania nie jest formą kształcenia
specjalnego,
b)
indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym mogą być objęte dzieci,
w stosunku do których zespół orzekający działający w publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej orzekł o potrzebie takiej formy
kształcenia lub wychowania,
c)
dziecko objęte indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym pozostaje
wychowankiem przedszkola,
d)
indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się w miejscu
pobytu dziecka, tj. w domu rodzinnym dziecka, w rodzinie zastępczej,
w szczególnych przypadkach w przedszkolu z grupą wychowawczą lub
indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu,
e)
jeżeli
droga dziecka do przedszkola przekracza 3 km
e)
w indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się program
wychowania przedszkolnego, dostosowując go do możliwości
wychowanka określonych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
f)
tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego
wynosi od 4 do 6 godzin, który należy realizować co najmniej w
ciągu 2 dni,
g)
dziecku objętemu indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, w celu
jego integracji ze środowiskiem i zapewnieniem mu pełnego osobowego
rozwoju, dyrektor w miarę posiadanych możliwości uwzględniając
zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia dziecka
organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola, w
szczególności umożliwia udział w uroczystościach i imprezach
przedszkolnych.
h)
w przedszkolu indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje
dyrektor placówki na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych w
porozumieniu z organem prowadzącym.
5)
Przedszkole może tworzyć zespoły wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju
dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w
szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną w
miarę swoich możliwości . wynikających z orzeczenia.
a
) w przypadku dzieci, które uczęszczają do przedszkola, i uzyskały
opinię
o
potrzebie wczesnego wspomagania, dyrektor przedszkola wskaże
placówki,
które w porozumieniu z organem prowadzącym organizują zespoły
wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka i rożne formy współpracy z jego
rodziną
6.
Przedszkole
umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
1)
prowadząc zajęcia w języku polskim;
2)
wprowadzając w zajęcia treści związane z historią, geografią i
kulturą naszego kraju;
3)
pielęgnując tradycje przedszkola;
4)
prowadząc nauczanie religii – katechezę w ramach planu zajęć
przedszkolnych dla dzieci, których rodzice lub opiekunowie wyrażają
takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia, które jest
ponawiane w kolejnym roku szkolnym. Dla dzieci, które nie biorą
udziału w katechezie nauczyciel przygotowuje innego typu zajęcia.
7.
Przedszkole
realizuje zadania poprzez:
wspomaganie
indywidualnego rozwoju dziecka;
wspomaganie
rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole.
8.
Wspomaganie
indywidualnego rozwoju dziecka:
1)
polega na:
a)
dążeniu do najszybszego usamodzielnienia dziecka pozwalającego mu
na zaspokojenie swoich podstawowych potrzeb niezależnie od osób
dorosłych, w przypadku dzieci gorzej rozwijających się lub
niepełnosprawnych dążenie do opanowania przez nie sposobów
sygnalizowania swoich potrzeb otoczeniu i aktywnego poszukiwania
pomocy innych dzieci lub dorosłych,
b)
dążeniu do opanowania różnorodnych umiejętności, a toku tego
procesu zdobywanie wiedzy, co umożliwi dziecku lepsze rozumienie
otaczającego je świata i bardziej sprawne w nim działanie,
c)
dążenie do rozwijania gotowości do współdziałania z innymi
ludźmi
dziećmi
w różnym wieku oraz osobami dorosłymi w realizacji celów,
d)
dążeniu do rozwijania i wzmacniania w dziecku postawy twórczej,
jego fantazji, pomysłowości,
e)
dążeniu do rozwijania w dziecku wrażliwości na potrzeby innych
ludzi, do kierowania się w swoim działaniu nie tylko własnymi
potrzebami, ale także wymogami sytuacji czy potrzebami drugiego
człowieka.
2)
Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka wymaga dostosowania
treści, metod, organizacji pracy wychowawczo – dydaktycznej i
opiekuńczej do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, w
relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
3)
Do najczęściej stosowanych metod należą:
a)
gimnastyka ekspresyjna
b)
pedagogiki zabawy,
d)
opowieści ruchowe,
e)
stosowane są także wybrane elementy teatralne
-
pantomina,
-
teatrzyk
-
edukacja z arteterapią
4)
do podstawowych
form działalności
wychowawczo-dydaktyczno –opiekuńczej
należą:
a)
obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą
b)
zajęcia stymulacyjne z mała grupą dzieci:
zajęcia
specjalistyczne z dziećmi mającymi trudności oraz inne zajęcia
wspomagające
rozwój,
okazje
edukacyjne – stwarzanie dzieciom możliwości wyboru zadań, czasu
ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych,
c) spontaniczna
działalność dzieci,
d)
zajęcia dodatkowe organizowane za zgodą rodziców.
e)
zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
f)
dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się :
-zajęcia
z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny
nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Od
1 września 2015 r. przedszkole będzie miało obowiązek zapewnić
zajęcia z języka obcego dla pięciolatków, a od 1 września 2017
roku dla wszystkich dzieci. Zaleca się aby językiem obcym był
język kontynuowany też w szkole podstawowej.
Jednym
z celów wychowania przedszkolnego jest przygotowanie
dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości
kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków
obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z
upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym –
rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i
kulturowej.
Zajęcia
edukacyjne, o których mowa w punktach e oraz f, organizuje dyrektor
przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej oraz rady rodziców.
Wspomaganie
rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole
polega na:
1)
pomaganiu w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu
wczesnej interwencji specjalistycznej – opracowywaniu projektów ,
programów własnych , programów pracy indywidualnej.
2)
informowaniu na bieżąco o postępach dziecka , wspólne omawianie
jego zachowań i utrzymywanie „tego samego kierunku działania”.
3)
uzgadnianiu wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań
realizowanych w przedszkolu i poszczególnych oddziałach,
4)
zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wychowawczo-
dydaktycznej i opiekuńczej, aby dzieci czuły się: bezpieczne,
akceptowane, doceniane i kochane.
5)
upowszechnianiu wiedzy pedagogiczno-psychologicznej w różnych
formach .np: ulotki , gazetki , informacje na str,internetowej ,
notatki do rodzica itp.
6)
Organizowaniu indywidualnej pomocy dla dzieci znajdujących się w
trudnej sytuacji rodzinnej lub losowej na podstawie przeprowadzonego
wywiadu środowiskowego poprzez :
-
nawiązanie współpracy z GOPS w Kłobucku oraz Radą Rodziców
-
Centrum Pomocy Rodzinie
-
„ Niebieska Karta”
7.
Szczegółowego rozpoznania potrzeb dzieci dokonują nauczycielki
grup w czasie wywiadów , obserwacji dzieci itp.
9.
Sposób sprawowania opieki nad
dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza
przedszkolem.
1)
opiekę nad dziećmi w trakcie ich pobytu w przedszkolu sprawują
nauczyciele, którzy są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo wraz z
pracownikiem obsługi [ woźna] przydzielonym do grupy oraz pozostali
pracownicy .
2)
niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez
upoważnionej do tego osoby bądź pozostawienie dzieci bez opieki.
3)
w trakcie zajęć poza przedszkolem opiekę nad dziećmi sprawuje
nauczyciel, któremu pomagają : pracownik obsługi [ woźna] – 1
osoba dorosła na 12 dzieci,
4)
jeżeli poza terenem przedszkola znajduje się mniej niż 12 dzieci,
opiekę nad nimi musi sprawować nauczyciel i także osoba
wspomagająca : pracownik obsługi,
5)
przedszkole organizuje dla wychowanków różnorodne formy
krajoznawstwa i turystyki, w przypadku dobrej znajomości grupy przez
nauczyciela:
a)
każda wycieczka musi mieć opracowany przez nauczyciela regulamin,
b)
z regulaminem wycieczki muszą być zapoznani rodzice,
c)
każdy wyjazd na wycieczkę musi być zgłoszony na druku „ karta
wycieczki”,
d)
każda wycieczka rozpoczyna się i kończy w przedszkolu.
6)
w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel
zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu
drogowy i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w teren:
a)
dzieci w wieku przedszkolnym w trakcie poruszania się po drogach ,
jeśli nie ma chodnika należy prowadzić parami lub w rzędzie lewą
stroną drogi, usuwając się na pobocze w celu przepuszczenia
pojazdów. [ dzieci są zaopatrzone w kamizelki odblaskowe i „
węże”]
7)
jeżeli dzieci będą przewożone, to tylko pojazdem do tego
przeznaczonym:
a)
liczba przewożonych osób nie może być większa niż liczba miejsc
w dowodzie
rejestracyjnym
pojazdu,
b)
pojazd musi być prawidłowo oznakowany,
c)
zabrania się ciągnięcia za pojazdem sanek, itp.
8)
zasady
obowiązujące podczas przejazdów:
sprawdzanie
stanu liczebnego dzieci przed wejściem i po; usadzenie dzieci,
sprawdzanie w czasie jazdy; ostatni wsiada nauczyciel; ustalić
sposób porozumiewania się z kierowcą, np. co do zatrzymania się;
o miejscu zatrzymania się pojazdu decyduje kierowca; zwracanie uwagi
na właściwe zachowanie dzieci; bezpieczne przejście z pojazdu do
przedszkola,
9)
w
razie nieszczęśliwego wypadku podczas
pobytu dziecka w przedszkolu / poza nim nauczycielka zobowiązana
jest do :
a)
udzielenia pierwszej pomocy, [ Osoby przeszkolone z „ Pierwszej
pomocy przedmedycznej” ] w razie konieczności wezwania pogotowia
ratunkowego,
b)
powiadomienia rodziców,
c)
niezwłocznego powiadomienia dyrektora,
d)
powiadomienia społecznego inspektora pracy,
e)
organu prowadzącego przedszkole.
10)
dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym,
ciężkim lub zbiorowym niezwłocznie prokuratora i Kuratora Oświaty
i władze Gminy
11)
w przypadku zatrucia zawiadomić niezwłocznie Państwowego
Inspektora Sanitarnego.
12)
przed każdym wejściem do ogrodu przedszkolnego, teren musi być
sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola,
13)
rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie
zajęć i ich różnorodność,
14)
dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie ćwiczeń relaksacyjnych,
uspokajających
15)
sale zajęć posiadają właściwe oświetlenie, wentylację,
ogrzewanie,
16)
stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do wzrostu
dzieci i rodzaju działalności,
17)
jeżeli warunki atmosferyczne na to pozwalają umożliwia się
dzieciom codzienne przebywanie na powietrzu,
18)
w salach zajęć powinna być zapewniona temperatura co najmniej + 18
C. W przypadku niemożności zapewnienia w salach zajęć temperatury
+ 18 C, dyrektor przedszkola zawiesza czasowo zajęcia po
powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole,
19)
dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na
czas oznaczony, jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100
w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi
–
150 C lub
jest niższa.
20)
jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan
znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać
zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel zobowiązany jest
nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z
miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora
przedszkola,
21)
teren zabaw wokół budynku przedszkolnego jest ogrodzony, sprzęt
dostosowany do możliwości rozwoju dzieci,
22) Zadanie własne
Gminy – dowóz dzieci do placówki i odwóz z placówki:
Obowiązkiem gminy
jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim oraz
dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym bezpłatnego transportu i
opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, innej formy
wychowania przedszkolnego lub ośrodka umożliwiającego dzieciom a
także dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami
sprzężonymi realizację obowiązku, albo zwrot kosztów przejazdu
ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między
burmistrzem, a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
(wchodzi w życie z dniem 1.09.2016 r.)
23)
zapewnienie warunków transportu ( dowóz /odwóz) regulują odrębne
przepisy.
22) za prawidłowe
i bezpieczne korzystanie w przedszkolu i ogrodzie z zabawek i sprzętu
odpowiada nauczyciel,
23)
W przedszkolu dokonywane są przez przeglądy techniczne roczne:
ogólnobudowlane i placu zabaw oraz pięcioletnie ogólnobudowlane,
24)
Po przerwie wakacyjnej, dyrektor w obecności Społecznego Inspektora
Pracy [ pracownik placwki M.Zych]dokonuje kontroli obiektu i terenu
wokół niego pod katem bezpieczeństwa. Z przeprowadzonej kontroli
sporządza się protokół.
25)
w przedszkolu nie są stosowane wobec dzieci żadne zabiegi
lekarskie,
26)
w przypadku choroby zakaźnej dziecka, rodzice zobowiązani są
natychmiast powiadomić dyrektora przedszkola,
27)
po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną
rodzice zobowiązani są przedłożyć ustne oświadczenie
nauczycielce o możliwości przebywania dziecka w grupie
przedszkolnej.
10.
Zasady
przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
1)
rodzice przyprowadzają dzieci do przedszkola od godziny 6.00 i
odbierają dzieci z przedszkola do godziny 17.00 i są odpowiedzialni
za ich bezpieczeństwo w drodze do i z przedszkola od i do momentu
przekazania dziecka pod opiekę nauczyciela,
2)
dopuszcza się odbieranie dzieci przez osoby dorosłe posiadające
zdolność prawną i upoważnione na piśmie przez rodziców lub
opiekunów prawnych.
3)
dopuszcza się odbieranie dzieci przez starsze rodzeństwo mające
ukończone 18 lat, które posiadają upoważnienie na piśmie od
rodziców lub opiekunów prawnych- upoważnienie zawiera : Imię
Nazwisko , nr dowodu osobistego , nr telefonu i jest ważne przez
cały rok .
4)
przedszkole nie zezwoli na odebranie dziecka w przypadku jeżeli:
a)
zakaz taki wynika ze stosownego orzeczenia sądu,
b)
po dziecko zgłasza się osoba , której stan wskazuje na spożycie
alkoholu.
5)
w przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola i braku kontaktu z
rodzicami lub opiekunami powiadamia się policję.
6)
szczegółowe zasady reguluje procedura odbierania i przyprowadzania
dziecka
§
3.1 Organami przedszkola są:
Dyrektor
przedszkola,
Rada
Pedagogiczna,
Rada
Rodziców.
1.
Dyrektor przedszkola planuje, organizuje, kieruje i nadzoruje pracę
przedszkola zgodnie z przepisami prawa oraz reprezentuje placówkę
na zewnątrz.
2)
Dyrektor
organizuje proces dydaktyczno – wychowawczy
opiekuńczy
oraz
odpowiada za jego poziom dydaktyczny i wychowawczy a zatem:
a)
stwarza w miarę możliwości warunki organizacyjne i materialne dla
realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych
przedszkola,
b)
organizuje wyposażenie przedszkola w środki dydaktyczne i sprzęt,
c)
udziela informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej i
opiekuńczej placówki radzie rodziców,
d)
powierza nauczycielom opiekę nad dziećmi,
e)
organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach
dziecka oraz umożliwia wychowankom podtrzymywanie uczuć tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
f)
sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do rozwijania
samodzielnej pracy wychowanków oraz harmonijnego rozwoju
psycho-fizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
g)
organizuje pomoc psychologiczną i specjalistyczną dzieciom
potrzebującym działań indywidualnie wspomagających,
h)
sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w odrębnych
przepisach,
i)
dokonuje oceny pracy nauczycieli lub ich dorobku zawodowego w związku
z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego,
j)
nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przez
nauczycieli,
k)
sporządza projekt organizacyjny przedszkola, w tym tygodniowy plan
pracy nauczycieli oraz układa ramowy rozkład dnia,
l)
przewodniczy radzie pedagogicznej czyli organizuje i prowadzi
zebrania rady pedagogicznej, odpowiada za realizację uchwał
podejmowanych przez radę, a także wstrzymuje wykonanie jej uchwał,
jeśli są sprzeczne z prawem oświatowym,
m)
ustala z radą pedagogiczną przydział nauczycielom stałych prac i
zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
n)
przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty planów
przedszkola
o)
realizuje zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej, podjęte w
ramach kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów
nadzorujących przedszkole,
p)
wyraża zgodę na podjęcie na terenie przedszkola działań przez
instytucje i stowarzyszenia,
q)
współdziała, jeżeli zachodzi taka potrzeba ze szkołami wyższymi
oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk
pedagogicznych,
r)
współdziała z jednostką samorządu terytorialnego w zakresie
realizacji zadań wymagających takiego współdziałania,
s)
odpowiada za kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu,
właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych.
t)
odpowiada za realizację zadań wynikających z orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego dzieci
3)
Dyrektor
przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy,
dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie
będących nauczycielami, a w szczególności decyduje w sprawach:
a)
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników
przedszkola,
b)
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom przedszkola
c)
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
d)
zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy,
e)
zapewnia wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony
cywilnej i powszechnej samoobrony,
f)
opracowuje i realizuje plan finansowy przedszkola stosownie do
przepisów określających zasady gospodarki finansowej placówki
oraz przedstawia projekt do zaopiniowania radzie pedagogicznej,
g) dysponuje
środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także
administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
h)
sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą
przedszkola,
i)
załatwia sprawy osobowe pracowników przedszkola,
j)
organizuje przegląd techniczny obiektu przedszkola oraz prac
konserwacyjno-remontowych,
k)
organizuje okresowe inwentaryzacje majątku przedszkola,
l)
administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z
ustalonym regulaminem,
ł)
zapewnia pomoc pracownikom w realizacji ich zadań oraz ich
doskonaleniu zawodowym,
m)
określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z
przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych
warunków,
n)
tworzy regulaminy porządkujące pracę przedszkola związane z
Kodeksem Pracy i Kartą Nauczyciela,
o)
współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi
zakresie placówce w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami,
p)
dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów
szczegółowych,
r)
dyrektor przedszkola w wykonywaniu swych zadań współpracuje z radą
pedagogiczną i radą rodziców,
4.
W
przedszkolu działa
rada pedagogiczna,
która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji
zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
1)
w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w placówce,
2)
w zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym
osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na
wniosek rady pedagogicznej,
3)
osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane
do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej,
które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a
także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
4)
przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,
5)
rada pedagogiczna prowadzi protokolarz, uchwala regulamin swojej
działalności,
który
nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
6) rada
pedagogiczna wyraża swoje stanowisko – decyzje, wnioski, opinie –
w formie uchwał,
7)
uchwały rady pedagogicznej podejmowane są w obecności przynajmniej
połowy jej członków,
do
kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a)
zatwierdzanie statutu, regulaminu swojej działalności, planów
pracy przedszkola,
b)
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych w przedszkolu,
c)
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
przedszkola,
d)
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy
wychowanków w przypadkach określonych
e)
ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w
tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór
pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
rada
pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a)
organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład
zajęć,
projekt
planu finansowego,
b)
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i
innych wyróżnień,
c)
propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz
dodatków płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych,
d)
wybrany przez nauczycieli do realizacji program wychowania
przedszkolnego,
d)
pracę dyrektora po upływie 5-ciu lat, którą przedstawia organowi
prowadzącemu,
e)
powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu
przez organ prowadzący w przypadku jeżeli do konkursu nie zgłosi
się żaden kandydat, albo w drodze konkursu nie wyłoni się
kandydata,
f)
rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego
zmiany,
g)
rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie
nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska
kierowniczego w przedszkolu do odpowiedniego organu,
h)
rada pedagogiczna wybiera przedstawiciela do komisji konkursowej
wyłaniającej w drodze konkursu kandydata na stanowisko dyrektora.
5.
W
przedszkolu działa rada
rodziców,
stanowiąca reprezentację rodziców dzieci. Jest ona społecznie
działającym organem.
1)
rada rodziców współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia
oddziaływań
na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
2)
rada rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się
do podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspokajania potrzeb
dzieci.
3)
rada rodziców wybiera przedstawiciela do komisji konkursowej
wyłaniając w drodze konkursu kandydata na stanowisko dyrektora.
do
kompetencji
rady rodziców należy
w szczególności:
a)
występowanie we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola do
dyrektora oraz pozostałych organów przedszkola, a także do organu
prowadzącego i organu sprawującego nadzór nad przedszkolem
b)
opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania,
c)
występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli i
dyrektora przedszkola,
e)
opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu,
f)
uchwalanie corocznego preliminarza rady lub jego zmian,
g)
zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego rady rodziców,
4)
rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie
może być sprzeczny ze statutem przedszkola, oraz wybiera
przewodniczącego,
5)
zebrania rady rodziców są protokołowane,
6)
w posiedzeniach rady rodziców uczestniczyć może z głosem
doradczym dyrektor przedszkola,
7)
do udziału w posiedzeniach rady rodziców zapraszane mogą być inne
osoby z głosem doradczym.
§
4.1 Statut przedszkola określa szczegółową organizację pracy
przedszkola z uwzględnieniem § 5-7
§
5.1 Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział
złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, ale mogą
być również uwzględnione inne czynniki jak:
1)
pokrewieństwa,
2)
znajomości dzieci,
3)
na podstawie rozmów z rodzicami ( potrzeby, zainteresowania,
uzdolnienia dzieci).
2.
Na prośbę rodziców ze wskazaniem nauczyciela zgłoszoną przed
rozpoczęciem roku szkolnego, lub w trakcie jego trwania dziecko może
zostać umieszczone w innym, takim samym lub wiekowo zbliżonym
oddziale w miarę wolnych miejsc w wybranej przez rodzica grupie.
3.
Dzieci 6 – letnie w miarę możliwości (w zależności od ilości
zgłoszonych dzieci) tworzą osobną grupę.
4.
Liczba
dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
5.
Liczba dzieci w oddziale integracyjnym w przedziale 15 – 20 [
dzieci z orzeczeniami od 3 do 5 ]
6.
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do
możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut do 20
minut dla dzieci 3 i 4-letnich oraz 25 minut do 30 minut dla dzieci
5-6 letnich.
7.Sposób
dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
.
§ 6.1 Praca
wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o
podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora
przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
1)
wyboru programów dokonują wspólnie nauczycielki danego oddziału,
2)
dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy
wychowania przedszkolnego stanowią odpowiednio zestaw programów
wychowania przedszkolnego,
3)
zaproponowany przez nauczycielki program wychowania przedszkolnego
powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, dla
których jest przeznaczony,
4)
dyrektor przedszkola podaje do wiadomości rodzicom na pierwszym
zebraniu ogólnym we wrześniu zestaw programów wychowania
przedszkolnego, który będzie obowiązywać w danym roku szkolnym,
5)
wybrany program musi gwarantować realizację całej podstawy
programowej wychowania przedszkolnego,
6)
przedszkole może także pracować w oparciu o program autorski
jeżeli taki powstanie zgodnie z obowiązującymi przepisami .
2.
Godzina
zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3.
Na
realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 6
godzin dziennie, przy czym:
1)
co
najmniej 1/5 czasu należy
przeznaczyć na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie
przy niewielkim udziale nauczyciela)
2)
co
najmniej 1 /5 czasu (
w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w
ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam
gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze,
prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.)
3)
najwyżej
1/5 czasu zajmują
zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu
wychowania przedszkolnego,
4)
pozostały
czas 2/5 czasu nauczyciel
może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu mieszczą się
jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne)
§
7.1 Przedszkole posiada warunki do działania 6 oddziałów pobytu
całodziennego.
1.
Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
1)
6 sal z odpowiednim wyposażeniem na parterze budynku i piętrze
2)
pomieszczenia niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania: blok
żywieniowy, pokój socjalny dla pracowników, pokój intendenta.
Kancelaria dyrektora , pokój do zajęc specjalistycznych [ logopeda,
j.angielski , zajecia korekcyjne , terapia pedagogiczna , terapia
ręki , zajęcia o charakterze integracji sensorycznej ]
3)
Sanitariaty z oznakowaniem [ dziewczynki – chłopcy]
4)
szatnia
5)
ogród przedszkolny z wyposażeniem stałym ( np. piaskownice,
urządzenia zabawowe z drewna ) i zmiennym ( np. zabawki do piasku,
sprzęt do gier sportowych) wraz z przyległym ogródkiem.
,
§
8.1 Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez
dyrektora. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ
prowadzący.
1.
Arkusz organizacji przedszkola opracowuje dyrektor do dnia
30
kwietnia każdego roku i przedstawia do zatwierdzenia przez Organ
Prowadzący
do 25 maja każdego roku.
2.
Arkusz organizacji przedszkola określa:
1)
czas pracy poszczególnych oddziałów,
2)
liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących
stanowiska kierownicze,
3)
ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
4)
w podziale na stopnie awansu zawodowego liczbę nauczycieli
§
9.1 Organizację pracy w przedszkolu, w tym ramy czasowe realizacji
podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych określa ramowy rozkład
dnia ustalony przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną i Radą Rodziców.
1.
W czasie całodziennego pobytu dziecka w przedszkolu realizowana jest
podstawa programowa wychowania przedszkolnego ,
2.
Zajęcia dodatkowe opłacane przez Gminę Kłobuck to: gimnastyka
korekcyjna, logopedia, pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz religia
, język angielski
3
.Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia
ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej,
uwzględniający przepisy bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu.
4.Ramowy
rozkład dnia określa
Godziny
|
Działania
|
6.00
- 8.00
|
Schodzenie
się dzieci, czynności organizacyjne, zabawy swobodne przy
niewielkim udziale nauczyciela ,praca indywidualna, zajęcia
wyrównawcze,
Obserwacje
dzieci
|
8.00
- 8.30
|
ćwiczenia
poranne, czynności higieniczno-porządkowe
|
8.30
- 9.00
|
Śniadanie
|
9.00
- 10.00
|
Realizacja
zadań edukacyjnych poprzez zajęcia dydaktyczne z całą grupą
|
10.00
- 10.45
|
Zabawy
ruchowe, sportowe, według zainteresowań dzieci, spacery na
świeżym powietrzu
|
10.45
- 11.00
|
Czynności
samoobsługowe związane z rozbieraniem i ubieraniem się
|
11.00-
11.30
|
Czynności
higieniczne, przygotowanie do posiłku
|
11.30
– 13.15
|
Obiad
|
13.15
14.00
|
Zabawy
na świeżym powietrzu lub zabawy swobodne w sali . czytanie
bajek., zabawy w kącikach zainteresowań , ukierunkowywanie
|
|
|
|
zainteresowań
dzieci , praca indywidualma dzieci
|
14.00
– 14.30
|
Czynności
higieniczno-porządkowe
|
14.30
– 15.00
|
Podwieczorek
|
15.00
– 16.00
|
Bajkoterapia,
ćwiczenia relaksacyjne, zabawy ruchowe, ćwiczenia indywidualne,
zabawy w ogrodzie przedszkolnym
|
16.00-17.00
|
Rozchodzenie
się dzieci,
zabawy
swobodne na dywanie i przy stolikach, praca indywidualna, zajęcia
wyrównawcze, obserwacje dzieci, czynności porządkowe i
organizacyjne,
|
5.
Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala
dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem
potrzeb i zainteresowań dzieci.
§
10.1 Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z wyjątkiem przerw
ustalonych przez organ prowadzący
Przedszkole
czynne jest pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku przy
czym:
a)
dzienny
czas pracy przedszkola ustalany jest przez organ prowadzący na
wniosek dyrektora w oparciu o podane informacje przez rodziców w
karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola, w tym czas przeznaczony na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie
krótszy niż 6godzin dziennie,
b)
tygodniowy wymiar pracy określa arkusz organizacyjny przedszkola.
3.
Termin przerwy wakacyjnej w
pracy przedszkola zatwierdza organ prowadzący
na
wniosek dyrektora przedszkola:
1)
w okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, w uzgodnieniu z organem
prowadzącym i radą rodziców może zostać zmniejszona liczba
oddziałów,
2)
w okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć
decyzję o dzieleniu grup dziecięcych,
3)
zarówno w sytuacji wymienionej w punkcie 1 i 2 liczba dzieci po
połączeniu oddziałów nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi
sprawuje zawsze nauczyciel.
4.
Zasady odpłatności za
pobyt dziecka w przedszkolu i odpłatności
za
korzystanie z wyżywienia przez pracowników:
1)
żywienie dzieci w przedszkolu jest odpłatne w całości przez
rodziców,
2)
dzieci w przedszkolu mogą korzystać z trzech posiłków,
odpłatność
za trzy posiłki : śniadanie, obiad , podwieczorek
wysokość
stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola na podstawie
sporządzonej
przez intendenta kalkulacji średnich cen artykułów
żywieniowych
. [ 3 posiłki 5 zł , 2 posiłki 4 zł , 1 posiłek 2 zł ]
Sporządzoną
kalkulację wraz z wysokością stawki żywieniowej dyrektor
każdorazowo
przedkłada do akceptacji Organowi Prowadzącemu przedszkole,
6)
w przypadku absencji dziecka w przedszkolu [ powyżej 3 dni ] stawka
żywieniowa/stawka ponad minimum podlega zwrotowi do końca czasu
trwania tej nieobecności.
5)
Miesięczna wysokość opłaty za czas realizacji świadczeń
ustalana jest na podstawie stawki godzinowej oraz deklarowanej przez
rodziców ( opiekunów prawnych) liczby godzin pobytu dziecka w
przedszkolu ponad czas realizacji podstawy programowej i wynosi 1 zł
Przedszkole
nie może pobierać innych opłat niż ustalone przez radę gminy
(maksymalnie 1 zł za godzinę) w czasie pobytu dziecka w
przedszkolu.
7)
termin wnoszenia opłat przez rodziców określa umowa w sprawie
korzystania z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez
Organ prowadzący a szczegółowy terminarz w/w opłaty ustala
dyrektor przedszkola, podając go do wiadomości ogółu rodziców
poprzez informację wywieszoną na tablicy ogłoszeń, [ do 15
każdego miesiąca ]
8)
W przypadku zmian godzin pobytu dziecka w przedszkolu rodzic
informuje dyrektora przed końcem każdego miesiąca .
w
razie istotnych zmian czasu pobytu dziecka w przedszkolu dokonanych
przez rodziców,
9)
za nieterminowe wnoszenie opłat przez rodziców naliczane są
odsetki, ich wysokość za każdy dzień zwłoki regulują odrębne
przepisy,
10)
dzieci uczęszczające do przedszkola są być ubezpieczone od
następstw nieszczęśliwych wypadków, stawkę ubezpieczenia na dany
rok szkolny ustalają rodzice na ogólnym zebraniu we wrześniu w
oparciu o propozycję zakładów ubezpieczeń, koszty w całości
pokrywają rodzice.Ubezpieczenie NNW jest ubezpieczeniem dobrowolnym.
11)
z żywienia w przedszkolu mogą korzystać także pracownicy
przedszkola,
12)
zasady odpłatności za korzystanie przez pracowników z żywienia
takie same jak dzieci .
5.
Z
tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez Przedszkole
informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących
ich dzieci, nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez
względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
§
11.1 W przedszkolu zatrudnia się dyrektora i innych nauczycieli
specjalistów oraz pracowników administracyjnych i pracowników
obsługi.
2.
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników,
o
których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
3.
Zadaniem
nauczyciela jest realizowanie zadań związanych z:
a)
współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania
dzieci,
b)
planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz
odpowiedzialnością za jej jakość,
c),
prowadzenie
obserwacji pedagogicznych, dokumentowanych w ustalony sposób,
zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole, opracowanie „Informacji o gotowości dziecka do
podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców
[
dostarczenei i potwierdzenia odbioru do 30 kwietnia danego roku]
d)
współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc pedagogiczno-
psychologiczną,
e)
współpraca z rodzicami i środowiskiem zewnętrznym.
f)
samokształcenie i doskonalenie zawodowe,
g)
nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności
dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub
obowiązkom art. 6 Karty Nauczyciela.
Ponadto
nauczyciel bierze czynny
udział w pracach rady pedagogicznej, realizuje jej postanowień i
uchwały ,inicjuje i organizuje imprezy o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowym .Nauczyciel ma
prawo korzystać w toku swojej pracy z merytorycznej i metodycznej
pomocy ze strony opiekuna stażu, dyrektora, wizytatora i rady
pedagogicznej oraz specjalistów, instytucji naukowo-oświatowych.
I.
Prowadzenie sekretariatu - dyrektor
1.
Prowadzenie teczek akt osobowych zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
2.
Redagowanie oraz wysyłanie korespondencji.
3.
Prowadzenie kart ewidencji czasu pracy pracowników
administracyjno-obsługowych.
4.
Rejestr nieobecności pracowników (zwolnienia lekarskie, urlopy
pracownicze).
5.
Prowadzenie ksiąg inwentarzowych oraz znakowanie przedmiotów,
przeprowadzanie przynajmniej raz na 5 lat inwentaryzacji majątku
przedszkola a także uzgadnianie 2 razy w roku stanów ksiąg.
6.
Przekazywanie pracownikom dokumentów wystawianych przez Przedszkole.
7.
Prowadzenie zeszytów bezpośredniego użytku i rejestracji
rachunków.
8.
Załatwianie spraw w Kuratorium Oświaty.
II.
Inne czynności związane z organizacją pracy przedszkola.
Intendent
wykonuje
prace związane z całością spraw administracyjno – gospodarczych
w przedszkolu, a w szczególności:
a)
sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu
przedszkola – załatwiani spraw związanych z utrzymaniem tych
pomieszczeń i sprzętu w stanie używalności,
b)
zaopatrywanie przedszkola w sprzęt i żywność,
c)
prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego, sporządzanie
rozliczeń miesięcznych,
d)
przestrzeganie stawki żywieniowej i terminów przydatności do
spożycia artykułów znajdujących się w magazynie; właściwe
przechowywanie ich i zabezpieczanie przed zniszczeniem,
e)
nadzorowanie nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni
(przygotowaniem
i porcjowaniem posiłków, oszczędnym gospodarowaniem produktami,
przestrzeganiem czystości, wykorzystaniem produktów do
przygotowywanych posiłków zgodnie z przeznaczeniem),
f)
nadzorowanie nad prawidłowym porcjowaniem posiłków przez personel
obsługowy,
g)
prowadzenie kartotek magazynowych, ksiąg inwentarzowych, ewidencji
pozaksięgowej,
h)
kontrola nad właściwym funkcjonowaniem urządzeń, sprzętów,
instalacji zgodnie z przepisami bhp i ppoż,
i) prowadzenie
ewidencji czasu pracy wszystkich pracowników, sporządzanie list
obecności w pracy na dany miesiąc, dozorowanie wpisów w księdze
wyjść służbowych,
j)
rejestracja zwolnień lekarskich pracowników, ustalanie doraźnych
zastępstw za osoby nieobecne z personelu obsługowego,
k)
współdziałanie z dyrektorem, Radą Pedagogiczną i rodzicami,
l)
sprawdzanie zgodności zakupu z fakturą, systematyczne księgowanie
zakupionego towaru zgodnie z przepisami o rachunkowości (księgi
inwentarzowe, kartoteki materiałowe, ewidencja pozaksięgowa),
l)
zbieranie odpłatności od rodziców za żywienie dzieci oraz opłatę
stałą ustaloną przez władze zwierzchnie, zgodnie z przepisami na
kwitariuszu i wpłacanie na konto przedszkola
ł)
współuczestniczenie w opracowaniu rocznego planu budżetu
przedszkola.
5.
W
przedszkolu na stanowiskach obsługowych zatrudnia się :
1)
pomoce
nauczyciela,
do ich obowiązków należy:
a)
utrzymywanie w czystości w pomieszczeniach, w których przebywają
dzieci, oraz ciągi komunikacyjne w budynku i inne przydzielone
pomieszczenia jak, kancelaria sekretariat, księgowość, toalety,
piwnice,
b)
pomoc dzieciom w ubieraniu i rozbieraniu się, przed ćwiczeniami
gimnastycznymi i wyjściem na dwór,
c)
nakrywanie do posiłków i sprzątanie po nich,
d)
opieka w czasie spacerów i wycieczek,
e)
pomoc przy czynnościach higienicznych dzieci,
f)
udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć,
g)
pomoc przy zajęciach z dziećmi w sytuacjach tego wymagających,
h)
odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych
pobranych
do utrzymania czystości,
i) pomoc przy
zakupie pomocy, sprzętów, zabawek i innych artykułów
niezbędnych
do funkcjonowania przedszkola,
j)
zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu,
2)
szefa
kuchni –
posiadającego odpowiednie wykształcenie, który ponosi pełną
odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie czynności:
a)
uczestnictwo w planowaniu posiłków dla dzieci i zgodne wykonywanie
ich,
b)
codzienne pobieranie produktów magazynu do sporządzania posiłków
wg norm,
c)
odpowiednie zabezpieczenie ich przed obróbką,
d)
przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzoru nad
jej wykonaniem,
e)
przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz
zasad higieniczno-sanitarnych i przepisów bhp, ppoż i HACCP,
f)
natychmiastowe zgłaszanie intendentce wszystkich usterek i
nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i
bezpieczeństwa,
g)
dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków,
h)
wydawanie posiłków o wyznaczonych porach,
i)
ścisłe przestrzeganie receptury przygotowywanych posiłków,
j)
racjonalne wykorzystanie pobieranych produktów,
k)
przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z
przepisami,
l)
przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach
kuchennych,
ł)
używania strojów roboczych zgodnie z przepisami BHP,
m)
zabezpieczenie miejsca pracy po skończonej pracy: wyłączenie
świateł, zamknięcie okien, sprawdzenie kranów i gazu, nie
pozostawiania śmieci w pojemnikach,
pomoc
kuchenna ponosi
pełną odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie czynności;
a)
obróbkę wstępną warzyw i owoców oraz wszelkich surowców do
produkcji posiłków, tj. mycie, obieranie, czyszczenie, odpowiednie
zabezpieczenie produktów przed i podczas obróbki,
b)
oszczędne gospodarowanie wydanymi produktami,
c)
przygotowywanie potraw zgodnie z sugestiami kucharki i intendentki,
d)
przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz
zasad higieniczno-sanitarnych, przepisów bhp, ppoż i HACCP,
e)
natychmiastowe zgłaszanie kucharce lub intendentce wszystkich
usterek i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie dla zdrowia i
bezpieczeństwa,
f)
dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków,
g)
pomoc woźnym i nauczycielkom w przygotowywaniu posiłków w salach
dostarczanie naczyń i potraw, wynoszenie naczyń po posiłkach,
h)
uczestniczenie w drobnych zakupach,
i) przestrzeganie
czystości sprzętu, narzędzi oraz porządku i czystości w
pomieszczeniach kuchennych (wyparzanie),
j)
doraźne zastępowanie kucharki w przypadku jej nieobecności,
k)
wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendentki,
l)
sprzątanie pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania żywności,
ł)
wynoszenie odpadków kuchennych do pojemników segregacyjnych.
robotnika
do prac lekkich który
zobowiązany jest :
dbać
o mienie przedszkola a szczególnie o ogród przedszkolny oraz
przynoszenie do przedszkola zakupionego przez intendenta towaru.
W
zakresie tym należy:
1.Naprawa
drobnego sprzętu w ogrodzie przedszkolnym i w salach zabaw ,
systematyczne zamiatanie i grabienie terenu, dbałość o otoczenie
stosownie do pory roku , koszenie trawy pielęgnacja krzewów ,
przestrzeganie przepisów bhp , ppożarowych i inne zlecone czynności
przez dyrektora.
.
7.
W przedszkolu zatrudniony jest specjalista
– logopeda.
Do
jego zadań należy:
7.
W przedszkolu zatrudniony jest specjalista
– logopeda.
Do
jego zadań należy:
a)prowadzenie
z dziećmi ćwiczeń logopedycznych z małą grupą ( 2-4 dzieci) lub
indywidualnie,
b)
współpraca z nauczycielami w prowadzeniu opieki logopedycznej nad
dziećmi,
c)
współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc
logopedyczna,
d)
prowadzenie badań kontrolnych wymowy dzieci oraz pisemne
opracowanie wyników,[ 1x w roku]
e)
prowadzenie zeszytów ćwiczeń dla rodziców, dziennika zajęć lub
karty indywidualnej pracy z dzieckiem.
8.
W
przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel
gimnastyki korekcyjnej.
Do
jego zadań należy:
a)
prowadzenie ćwiczeń kompensacyjno – korekcyjnych z dziećmi,
zakwalifikowanymi przez lekarza ortopedę do specjalistycznych zajęć
ruchowych,
b)
współpraca z rodzicami dzieci objętych gimnastyką korekcyjną,
c)
współpraca z nauczycielami oddziałów w zakresie udzielania pomocy
dzieciom, prowadzenia ćwiczeń korekcyjnych,
d)
prowadzenie dziennika zajęć.
9.
W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel
języka angielskiego.
Zajęcia
z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny
nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Od
1 września 2015 r. przedszkole będzie miało obowiązek zapewnić
zajęcia z języka obcego dla pięciolatków, a od 1 września 2017
roku dla wszystkich dzieci. Zaleca się aby językiem obcym był
język kontynuowany też w szkole podstawowej.
Jednym
z celów wychowania przedszkolnego jest przygotowanie
dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości
kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków
obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z
upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym –
rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i
kulturowej.
Do
jego obowiązków nauczyciela j.angielskiego należy:
a)
zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas
prowadzonych zajęć;
b)
zgłaszania do dyrektora przedszkola lub wychowawcy grupy wszelkich
niepokojących sygnałów związanych ze zdrowiem dziecka;
c)
przestrzegania
przepisów i zasad bhp oraz przepisów organizacyjnych i porządkowych
obowiązujących w przedszkolu;
d)
wykazaniu
dbałości o mienie przedszkolne;
e)
przestrzegania
współżycia społecznego;
f)
przestrzegania
czasu pracy ustalonego przez dyrektora;
g)
prowadzenia
dziennika zajęć ;
h)
prowadzenia zajęć zgodnie z programem dla dzieci przedszkolnych;
i)
prowadzenia
kącika języka angielskiego (informacje dla rodziców o realizacji
programu);
j)
przeprowadzenia
zajęć otwartych dla rodziców;
k)
przygotowania
dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych
przez przedszkole w uzgodnieniu z dyrekcją placówki;
l)
dostosowania
form i metod pracy do możliwości danej grupy wiekowej;
prowadzenie
badań logopedycznych kwalifikujących dzieci do zajęć
logopedycznych,
b) prowadzenie z
dziećmi ćwiczeń logopedycznych z małą grupą ( 2-4 dzieci) lub
indywidualnie,
c)
współpraca z nauczycielami w prowadzeniu opieki logopedycznej nad
dziećmi,
d)
współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc
logopedyczna,
e)
prowadzenie badań kontrolnych mowy dzieci) oraz pisemne opracowanie
wyników,[ 1x w roku]
f)
prowadzenie zeszytów ćwiczeń dla rodziców, dziennika zajęć lub
karty indywidualnej pracy z dzieckiem.
8.
W
przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel
gimnastyki korekcyjnej.
Do
jego zadań należy:
a)
prowadzenie ćwiczeń kompensacyjno – korekcyjnych z dziećmi,
zakwalifikowanymi przez lekarza ortopedę do specjalistycznych zajęć
ruchowych,
b)
współpraca z rodzicami dzieci objętych gimnastyką korekcyjną,
c)
współpraca z nauczycielami oddziałów w zakresie udzielania pomocy
dzieciom, prowadzenia ćwiczeń korekcyjnych,
d)
prowadzenie dziennika zajęć.
9.
W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel
języka angielskiego.
Do
jego obowiązków należy:
a)
zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas
prowadzonych zajęć;
b)
zgłaszania do dyrektora przedszkola lub wychowawcy grupy wszelkich
niepokojących sygnałów związanych ze zdrowiem dziecka;
c)
przestrzegania
przepisów i zasad bhp oraz przepisów organizacyjnych i porządkowych
obowiązujących w przedszkolu;
d)
wykazaniu
dbałości o mienie przedszkolne;
e)
przestrzegania
współżycia społecznego;
f)
przestrzegania
czasu pracy ustalonego przez dyrektora;
g)
prowadzenia
dziennika zajęć ;
h)
prowadzenia zajęć zgodnie z programem dla dzieci przedszkolnych;
i)
prowadzenia
kącika języka angielskiego (informacje dla rodziców o realizacji
programu);
j)
przeprowadzenia
zajęć otwartych dla rodziców;
k)
przygotowania
dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych
przez przedszkole w uzgodnieniu z dyrekcją placówki;
l)
dostosowania
form i metod pracy do możliwości danej grupy wiekowej;
ł)
indywidualizowania
pracy z dziećmi zarówno zdolnymi jak i również posiadającymi
określone trudności
10.
Osoba,
która jest pracownikiem przedszkola musi odznaczać się:
1)
życzliwością i wyrozumiałością dla dzieci,
2)
stanowczym, ale uprzejmym postępowaniem z dziećmi
współpracownikami,
3)
zrównoważeniem w rozmowie z pracownikami przedszkola, umiejętnością
pohamowania się w przypadku ewentualnych konfliktów osobami
przebywającymi w przedszkolu,
4)
kulturą osobistą.
11.
Pracownicy
przedszkola zobowiązani są do:
1)
troszczenia się o mienie przedszkola,
2)
nie ujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym
i nie zatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz szkolnych i
upoważnionych czynników społecznych,
3)
przestrzegania dyscypliny służbowej polegającej na:
a)
realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie
spóźnianiu się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy przed
wyznaczonym czasem,
b)
codziennym podpisywaniu listy obecności,
c)
usprawiedliwianiu nieobecności w pracy u dyrektora przedszkola w
ciągu 2 dni,
d)
wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie,
e)
zgłaszaniu administracji przedszkola zaistniałych szkód w
sprzęcie,
f)
nie wynoszeniu potraw, żywności przeznaczonej dla konsumpcji
własnej,
g)
czystym i nienagannym ubiorze w obiekcie przedszkola,
h)
poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę
przyjęcia i wykonywania pracy,
i)
wykonywania innych poleceń dyrektora przedszkola, włącznie z
czasowym przejściem na inne stanowisko pracy w przedszkolu,
j)
załatwiania spraw spornych bezpośrednio z dyrektorem przedszkola.
12.
Pracownik
przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
13.Pracownikom
administracyjnym i obsługowym nie wolno przeprowadzać rozmów z
rodzicami na temat zachowania dzieci.
14.Każdemu
pracownikowi powierza
się określony zakres obowiązków.
Zakresy
obowiązków dla poszczególnych stanowisk są opracowane przez
dyrektora przedszkola i zamieszczane w teczkach akt osobowych każdego
pracownika.
§ 12.1 W
przedszkolu nie jest utworzone stanowisko wicedyrektora.
§13.1
Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece dwu nauczycieli
2.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności
przynajmniej jeden nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez
cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, jeśli warunki
kadrowe na to pozwalają.
3.
Na indywidualną prośbę rodzica lub opiekuna dziecka zgłoszoną
przed rozpoczęciem roku szkolnego lub w trakcie jego trwania,
dziecko może zostać umieszczone w innym, wiekowo zbliżonym
oddziale pod opieką nauczyciela wskazanego przez rodzica, w miarę
wolnych miejsc w wybranej przez rodzica grupie.
§
14.1 Przedszkole Nr 1 jest przedszkolem ogólnodostępnym z oddziałem
integracyjnym
§15.1
W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem
pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz
specjalistów do pracy w oddziale integracyjnym.
2.
Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków
służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy
publicznych.
3.
W celu potwierdzenia spełnienia warunku, o którym mowa a art. 10,
ust 5, pkt 4 K.N. nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy jest
obowiązany przedstawić dyrektorowi przedszkola informację z
Krajowego Rejestru karnego.
4.
Organ prowadzący przedszkole i dyrektor placówki są obowiązani z
urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla
nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
5.
Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za
uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom art. 6 Karty
Nauczyciela.
6.
Nauczyciel przedszkola prowadzi
pracę wychowawczo-dydaktyczną
i
opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową
i
dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i
wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
Do
zakresu zadań nauczycieli należy:
1)
planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z
obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej
jakość,
5)
wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności,
zainteresowań,
6)
prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych
obserwacji,
7)
przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny , w
którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole
podstawowej, analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole i
przekazanie jej rodzicom.
8)
Przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o
gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 6 letnich.
9)
stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,
10)
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci
podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek,
spacerów,
11)
współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc
psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną,
12)
planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie
swoich kwalifikacji poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach
doskonalenia zawodowego.
13)
dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych
oraz troska o estetykę pomieszczeń,
14)
eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
15)
otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka i współdziałanie
z jego rodzicami ( prawnymi opiekunami ) w sprawach wychowania i
nauczania dzieci uwzględniając prawo rodziców ( prawnych opiekunów
) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu
wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i
uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i
rozwoju,
16)
prowadzenie dokumentacji z działalności dydaktyczno-wychowawczej i
opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
17)
realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
18)
inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym, rekreacyjno-sportowym.
7.
Nauczyciele i rodzice współdziałają ze
sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
1)
współdziałanie rodziców i nauczycieli ma na celu stworzenie jak
najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu
placówki,
2)
przedszkole jest dla rodziców terenem przyjaznym, otwartym, gdzie
własne kompetencje zawodowe czy wynikające z indywidualnej pasji i
zainteresowań umiejętności rodziców mogą być wykorzystane przy
planowaniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
3)
spotkania organizacyjne ze wszystkimi rodzicami dzieci organizowane
są w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż jeden raz w
roku szkolnym,
4)
stałe spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji
na tematy wychowawcze organizowane są przez nauczycieli nie rzadziej
niż jeden raz na kwartał, zgodnie z planem współpracy z rodzicami
opracowanym przez nauczycieli danego oddziału przyjętym na dany rok
szkolny w uzgodnieniu z rodzicami
5)
rodzice mają możliwość przekazywania informacji o dziecku w
godzinach otwarcia przedszkola w sposób bezpośredni lub
telefonicznie oraz podczas spotkań z nauczycielami.
6)
przedszkole proponuje rodzicom następujące formy współpracy:
a)
konsultacje – w miarę bieżących potrzeb,
b)
zebrania grupowe – 3 razy w roku,
c)
spotkania z wszystkimi rodzicami – nie rzadziej niż jeden raz w
roku,
d)
pomoc organizacji wycieczek i sprawowaniu opieki nad dziećmi,
e)
pomoc w organizacji imprez przedszkolnych oraz udział w nich,
f)
zajęcia otwarte,
g)
gazetkę przedszkolną,
h)
podejmowanie wspólnie z nauczycielami działań mających na celu
wzbogacenie i doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne,
7)
rodzice
mają prawo do:
a)
zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami
pracy dydaktyczno – wychowawczej,
b)
uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego
stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
c)
uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka,
aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb
wspomagać,
d)
uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu
przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania
dziecku pomocy
e)
W przypadku
zaistnienia
sporów pomiędzy organami przedszkola, rodzicami lub innymi osobami
do rozpatrzenia sporu dyrektor powołuje komisję w składzie:
- trzech członków rady pedagogicznej,
- trzech członków rady rodziców,
- dyrektor, pełniący funkcję przewodniczącego tej komisji.
Komisja
podejmuje decyzję w trybie głosowania.Od decyzji komisji
przysługuje prawo odwołania do właściwych organów (organu
prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór
pedagogiczny).
8)
Do obowiązków
rodziców dziecka
należy:
a)
przestrzeganie niniejszego statutu,
b)
respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
c)
przyprowadzania i odbierania dziecka przedszkola lub przez
upoważnioną
przez
rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
d)
terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
e)
niezwłoczne zawiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach
zakaźnych,
f)
zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci
podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego.
g)
wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej
dziecka,
h)
inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
i)dopełnienia
czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola
j)zapewnienia
regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
k) informowania, w
terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły
podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego
obowiązku spełnianego
l) zapewnienia
dziecku warunków nauki, w przypadku dziecka realizującego obowiązek
poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego.
ł)dyrektor
przedszkola oraz nauczyciele prowadzący zajęcia wychowania
przedszkolnego są obowiązani powiadomić dyrektora szkoły
podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez
dziecko obowiązku odpowiednio w przedszkolu, oraz o zmianach w tym
zakresie.
§
16.1 Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku
szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do
końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy
6 lat z zastrzeżeniem ust.2 i 3.
2.
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wychowankiem przedszkolnym może być objęte dziecko w
wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku
szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku
szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat
3.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. wolne miejsca,
wskazania lekarza, rodzeństwo itp.) dyrektor przedszkola może
przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło
2,5 roku.
4.
Rodzice
dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania
przedszkolnego są obowiązani do zapewnienia regularnego
uczęszczania dziecka na zajęcia oraz informowania o przyczynach
jego nieobecności w przedszkolu.
5.
Dyrektor
przedszkola kontroluje spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego poprzez zasięgnięcie informacji od
rodziców dziecka w okresie 1 miesiąca na co najmniej 50%
nieobecności.
§
17.1 . Zasady rekrutacji:
Przedszkole
prowadzi rekrutację w oparciu o zapisy ustawy
Ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o
systemie oświaty ( Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.)
2.
Postępowanie rekrutacyjne
przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w
przedszkolu.
Terminy postępowania rekrutacyjnego, wymagane dokumenty, terminy
składania dokumentów ,sposób przeliczania punktów
,szczegółowe zasady i harmonogram rekrutacji na dany rok szkolny
określają zarządzenia Burmistrza Gminy Kłobuck
3.Rodzice
dzieci już uczęszczających do danego przedszkola corocznie
składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu
wychowania przedszkolnego – dokonując korekty danych - Dyrektor
przedszkola po uwzględnieniu deklaracji rodziców o kontynuacji
wychowania przedszkolnego organizuje postępowanie rekrutacyjne na
wolne miejsca. Nowi kandydaci składają wnioski o przyjęcie do
przedszkola na dany rok szkolny.
Wniosek
zawiera:
- imię i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- imiona i nazwiska rodziców kandydata,
- adres miejsca zamieszkania rodziców i kandydata,
- adres poczty elektronicznej i numery telefonów rodziców kandydata, o ile je posiadają,
- wskazanie kolejności wybranych publicznych przedszkoli.
We
wniosku rodzic wskazuje istotne dane o stanie zdrowia, stosownej
diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka w celu zapewnienia dziecku
podczas pobytu w przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz
metod opiekuńczo-wychowawczych. Jeżeli przyjęcie dziecka do
przedszkola, wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy
przedszkola, powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor
przedszkola może przyjąć dziecko do przedszkola, po uzyskaniu
zgody organu prowadzącego.
- Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteria ustawowe, zgodnie z zapisem w ustawie o systemie oświaty z dnia 6 grudnia 2013 r.
- Do wniosku dołącza się również dokumenty - oświadczenia, potwierdzające spełnianie wymagań przez kandydata, określone przez organ prowadzący, jako kryteria dodatkowe.
- Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „ jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
4.Komisja
rekrutacyjna powoływana jest przez dyrektora przedszkola w skład
Komisji nie wchodzi dyrektor danej placówki oraz nauczyciele których
dzieci uczęszczają do przedszkola w którym jest prowadzona
rekrutacja.
5.
Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
Postępowanie rekrutacyjne w
przedszkolu przeprowadza Komisja Rekrutacyjna powołana przez
dyrektora przedszkola w sytuacji, gdy liczba zgłoszonych wniosków
przekroczy liczbę wolnych miejsc.
Przewodniczący
sporządza protokół z posiedzenia Komisji Rekrutacyjnej
zachowaniem harmonogramu czynności obowiązujących w postępowaniu
rekrutacyjnym oraz postępowaniu uzupełniającym do przedszkoli
Gminy Kłobuck na dany rok rekrutacji
{
zarządzenia Burmistrza Gminy Kłobuck}
6.Komisja
podaje do publicznej widomości listę kandydatów zakwalifikowanych
i nie zakwalifikowanych do przedszkola .
7.Komisja
podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i
nieprzyjętych do przedszkola.
8.Do
postępowania uzupełniającego stosuje się odpowiednie przepisy.
9.Dane
osobowe kandydatów - przyjętych, zgromadzone w celach
rekrutacyjnych oraz dokumentacja rekrutacyjna przechowywana jest nie
dłużej niż do końca okresu w której dziecko korzysta z
wychowania przedszkolnego w danym przedszkolu.
10.
Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach
rekrutacji przechowuje się przez okres roku, chyba, że została
wniesiona skarga i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym
wyrokiem.
11.Jeżeli
po przeprowadzeniu powyższej procedury przedszkole będzie
dysponowało wolnymi miejscami, możliwe będzie przyjęcie
kandydatów zamieszkałych poza jej obszarem – po przeprowadzeniu
postępowania rekrutacyjnego w analogiczny sposób do powyższego
(art. 20c ust. 7 Ustawy
8.
Warunki
pobytu w przedszkolu zapewniają dzieciom bezpieczeństwo.
9
. Dziecko korzystające z edukacji przedszkolnej w Przedszkolu Nr 1
ma prawo do:
1)
życzliwego i podmiotowego traktowania,
2)
budowania systemu własnej wartości
3)
wypowiadania bez obaw własnych przemyśleń, poglądów, przekonań,
4)
formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań ( na które
powinno
uzyskać
rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź ),
5)
zabawy i działania w bezpiecznych warunkach,
6)
wyboru towarzyszy zabawy, przebywania w spokojnej, pogodnej
atmosferze,
8)
rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb,
9)
wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania,
10)
nagradzania wysiłku,
11)
współdziałania z innymi,
12)
badania i eksperymentowania,
13
różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom
twórczym otoczenia,
14)
codziennego pobytu na powietrzu,
15)
korzystania z zajęć korekcyjnych, logopedycznych, specjalistycznych
jeżeli takiej pomocy potrzebuje,
16)
ciągłej opieki ze strony nauczyciela,
17)
współpracy nauczyciel-dziecko, która powinna opierać się na
poszanowaniu
godności
osobistej dziecka,
18)
ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź
psychicznej
20)
wypoczynku, kiedy jest zmęczone,
21)
zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
22)
nauki regulowania własnych potrzeb.
23)
bycia akceptowanym i akceptowania innych.
24)budowanie
dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijania umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych.
i technicznym oraz rozwijania umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych.
Dziecko
w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka
Postanowienia
końcowe
1.
Niniejszy
statut reguluje organizację i zakres działania przedszkola.
2.
Zmiany
w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały Rady
Pedagogicznej.
3.
Dla
zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych
ustala się:
udostępnienie
zainteresowanym statutu w kancelarii przedszkola i na stronie
internetowj.
4.Przedszkole
prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5.Zasady
gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
6.Organ
prowadzący przedszkole jest zobowiązany zapewnić obsługę
administracyjną, w tym prawną, obsługę finansową oraz obsługę
organizacyjną przedszkola.
7.
Regulaminy
działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie
mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
8.
Traci
moc Statut Przedszkola zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr
11/01/2013 z dnia 31stycznia 2013 r.
9..
Statut
Przedszkola w nowym brzmieniu przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej
Przedszkola Nr 1 w Kłobucku nr 18/1/08/2015 wchodzi w życie z
dniem 01.09.2015 r.
Przewodnicząca
Rady Pedagogicznej
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.