Statut Przedszkola

Statut Przedszkola


Statut
Przedszkola Gminnego Nr 1
w Kłobucku
ul: Przedszkolna 6
[ z oddziałem integracyjnym]
Niniejszy statut zatwierdzony został
Uchwałą nr 18/1/08/2015/
Rady Pedagogicznej
z dnia 28 sierpnia 2015 r.
Statut przedszkola opracowano na podstawie:

1. Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 , poz. 2572 z późniejszymi zmianami) oraz Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia 18 lipca 2013r., poz. 827); ); Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 3 stycznia 2014r., poz.7); Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 23 czerwca 2014r., poz. 811); Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz.357).


2.Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014r., poz.1182).
3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela .z dnia 10 stycznia 2014r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r., poz. 191).

4. Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 o zmianie ustawy o systemie o oświaty ( Dz U z 2014 poz 7 obowiązująca od 18 stycznia 2014 Ustawa Rekrutacyjna )


5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn.zm.).

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324).

8. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz. U. z 2012 r. ,poz. 977)

9.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r., poz. 532).
0raz rozporządzenie MEN z 24.07.2015 (Dz. U. z 2015r, poz. 1113 ze zmianami ) w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.


10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170).
11. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015,poz. 357).


12.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2014 r., poz. 1084).
13.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. 2014, poz. 1150).
14.Dopuszczanie do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw art.22a oraz 22aa-z (Dz. U. z 23 czerwca 2014 r, poz. 811)


15.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2014 r., poz. 1157).

.
§ 1. 1 Statut przedszkola określa nazwę przedszkola.
1. Przedszkole Gminne Nr 1 z oddziałem integracyjnym
2. Przedszkole nie posiada imienia.
3) Siedziba przedszkola : Kłobuck ul : Przedszkolna 6
Przedszkole działa na podstawie:
  • Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy;
  • aktu nadania nazwy przedszkolu,
  • niniejszego statutu.
  • Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest z:
  • dochodów własnych Gminy Kłobuck i dotacji oraz z wpłat rodziców,
  • Obsługę finansową i księgową przedszkola prowadzi główna księgowa zatrudniona w Zespole Ekonomiczno Administracyjnym Oświaty Samorządowej w Kłobucku ul: Zamkowa 12 oraz specjalista do spraw płac.

§ 2.1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz ma na celu wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia [ uzasadnione przypadki 2.5 ] do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej .
Celem przedszkola jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
7) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,


9) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,

10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,

11) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

4. Przedszkole udziela i organizuje dzieciom pomoc psychologiczno –pedagogiczną
zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
1) pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na:
a) pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na diagnozowaniu dziecka, rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwieniu ich zaspakajania, wspieraniu rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
b) Zadania, o których mowa w ppkt. A są realizowane we współpracy z rodzicami, nauczycielami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
c) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
d) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana
na wniosek rodziców, nauczyciela prowadzącego oddział.
e) Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor.

2) W celu udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
przedszkole współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz
organizuje zajęcia specjalistyczne:
a) dzieci do poradni psychologiczno – pedagogicznej i na zajęcia specjalistyczne kierowane są po konsultacji i za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.

b) zajęcia logopedyczne, korekcyjno – kompensacyjne , terapii pedagogicznej ,zajęcia z zakresu oligofrenopedagogiki organizowane są w przedszkolu po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i prowadzone przez nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami.


c) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne organizowane są dla dzieci mających trudności z opanowaniem określonych umiejętności ruchowych,
d) zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci 5 ,6 – letnich z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.{ przegląd logopedyczny obowiązuje wszystkie dzieci}
e) rodzice i nauczycielki korzystają z porad, konsultacji oraz z warsztatów organizowanych przez specjalistów.
5. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi oraz zagrożonymi i niedostosowaniem społecznym:
W przypadku gdy w przedszkolu wychowują się lub uczą dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, z zespołem Aspergera z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zatrudnia się dodatkowo:
1) Nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej
w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio dzieci niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów: pomoc nauczyciela , nauczyciel wspomagający.
2) Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych oraz z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jeżeli poradnia psychologiczno – pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci.
3) Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi polega na umożliwieniu realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia i dostosowania programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych do ich możliwości.
4) Przedszkole nie posiada warunków do przyjęcia dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich.
5) Przedszkole może organizować indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym” dla dzieci, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola przy czym:
a) ta forma nauczania i wychowania nie jest formą kształcenia specjalnego,
b) indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym mogą być objęte dzieci, w stosunku do których zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej orzekł o potrzebie takiej formy kształcenia lub wychowania,
c) dziecko objęte indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym pozostaje wychowankiem przedszkola,
d) indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się w miejscu pobytu dziecka, tj. w domu rodzinnym dziecka, w rodzinie zastępczej, w szczególnych przypadkach w przedszkolu z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu,
e) jeżeli droga dziecka do przedszkola przekracza 3 km

e) w indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się program wychowania przedszkolnego, dostosowując go do możliwości wychowanka określonych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
f) tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynosi od 4 do 6 godzin, który należy realizować co najmniej w ciągu 2 dni,
g) dziecku objętemu indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, w celu jego integracji ze środowiskiem i zapewnieniem mu pełnego osobowego rozwoju, dyrektor w miarę posiadanych możliwości uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia dziecka organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola, w szczególności umożliwia udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych.
h) w przedszkolu indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor placówki na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych w porozumieniu z organem prowadzącym.

5) Przedszkole może tworzyć zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną w miarę swoich możliwości . wynikających z orzeczenia.

a ) w przypadku dzieci, które uczęszczają do przedszkola, i uzyskały opinię
o potrzebie wczesnego wspomagania, dyrektor przedszkola wskaże
placówki, które w porozumieniu z organem prowadzącym organizują zespoły
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rożne formy współpracy z jego rodziną
6. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
1) prowadząc zajęcia w języku polskim;

2) wprowadzając w zajęcia treści związane z historią, geografią i kulturą naszego kraju;
3) pielęgnując tradycje przedszkola;
4) prowadząc nauczanie religii – katechezę w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice lub opiekunowie wyrażają takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia, które jest ponawiane w kolejnym roku szkolnym. Dla dzieci, które nie biorą udziału w katechezie nauczyciel przygotowuje innego typu zajęcia.
7. Przedszkole realizuje zadania poprzez:
wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole.
8. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka:
1) polega na:
a) dążeniu do najszybszego usamodzielnienia dziecka pozwalającego mu na zaspokojenie swoich podstawowych potrzeb niezależnie od osób dorosłych, w przypadku dzieci gorzej rozwijających się lub niepełnosprawnych dążenie do opanowania przez nie sposobów sygnalizowania swoich potrzeb otoczeniu i aktywnego poszukiwania pomocy innych dzieci lub dorosłych,
b) dążeniu do opanowania różnorodnych umiejętności, a toku tego procesu zdobywanie wiedzy, co umożliwi dziecku lepsze rozumienie otaczającego je świata i bardziej sprawne w nim działanie,
c) dążenie do rozwijania gotowości do współdziałania z innymi ludźmi

dziećmi w różnym wieku oraz osobami dorosłymi w realizacji celów,
d) dążeniu do rozwijania i wzmacniania w dziecku postawy twórczej, jego fantazji, pomysłowości,
e) dążeniu do rozwijania w dziecku wrażliwości na potrzeby innych ludzi, do kierowania się w swoim działaniu nie tylko własnymi potrzebami, ale także wymogami sytuacji czy potrzebami drugiego człowieka.

2) Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka wymaga dostosowania treści, metod, organizacji pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
3) Do najczęściej stosowanych metod należą:
a) gimnastyka ekspresyjna
b) pedagogiki zabawy,
d) opowieści ruchowe,
e) stosowane są także wybrane elementy teatralne
- pantomina,
- teatrzyk
- edukacja z arteterapią
4) do podstawowych form działalności wychowawczo-dydaktyczno –opiekuńczej
należą:
a) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą
b) zajęcia stymulacyjne z mała grupą dzieci:
zajęcia specjalistyczne z dziećmi mającymi trudności oraz inne zajęcia
wspomagające rozwój,
okazje edukacyjne – stwarzanie dzieciom możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych,
c) spontaniczna działalność dzieci,
d) zajęcia dodatkowe organizowane za zgodą rodziców.
e) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
f) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się :
-zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Od 1 września 2015 r. przedszkole będzie miało obowiązek zapewnić zajęcia z języka obcego dla pięciolatków, a od 1 września 2017 roku dla wszystkich dzieci. Zaleca się aby językiem obcym był język kontynuowany też w szkole podstawowej.

Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej.


Zajęcia edukacyjne, o których mowa w punktach e oraz f, organizuje dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz rady rodziców.
Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole polega na:
1) pomaganiu w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej – opracowywaniu projektów , programów własnych , programów pracy indywidualnej.

2) informowaniu na bieżąco o postępach dziecka , wspólne omawianie jego zachowań i utrzymywanie „tego samego kierunku działania”.

3) uzgadnianiu wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu i poszczególnych oddziałach,

4) zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej, aby dzieci czuły się: bezpieczne, akceptowane, doceniane i kochane.

5) upowszechnianiu wiedzy pedagogiczno-psychologicznej w różnych formach .np: ulotki , gazetki , informacje na str,internetowej , notatki do rodzica itp.
6) Organizowaniu indywidualnej pomocy dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej lub losowej na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego poprzez :
- nawiązanie współpracy z GOPS w Kłobucku oraz Radą Rodziców
- Centrum Pomocy Rodzinie
- „ Niebieska Karta”
7. Szczegółowego rozpoznania potrzeb dzieci dokonują nauczycielki grup w czasie wywiadów , obserwacji dzieci itp.

9. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem.
1) opiekę nad dziećmi w trakcie ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele, którzy są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo wraz z pracownikiem obsługi [ woźna] przydzielonym do grupy oraz pozostali pracownicy .

2) niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez upoważnionej do tego osoby bądź pozostawienie dzieci bez opieki.

3) w trakcie zajęć poza przedszkolem opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel, któremu pomagają : pracownik obsługi [ woźna] – 1 osoba dorosła na 12 dzieci,


4) jeżeli poza terenem przedszkola znajduje się mniej niż 12 dzieci, opiekę nad nimi musi sprawować nauczyciel i także osoba wspomagająca : pracownik obsługi,
5) przedszkole organizuje dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki, w przypadku dobrej znajomości grupy przez nauczyciela:
a) każda wycieczka musi mieć opracowany przez nauczyciela regulamin,
b) z regulaminem wycieczki muszą być zapoznani rodzice,
c) każdy wyjazd na wycieczkę musi być zgłoszony na druku „ karta wycieczki”,
d) każda wycieczka rozpoczyna się i kończy w przedszkolu.
6) w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowy i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w teren:
a) dzieci w wieku przedszkolnym w trakcie poruszania się po drogach , jeśli nie ma chodnika należy prowadzić parami lub w rzędzie lewą stroną drogi, usuwając się na pobocze w celu przepuszczenia pojazdów. [ dzieci są zaopatrzone w kamizelki odblaskowe i „ węże”]
7) jeżeli dzieci będą przewożone, to tylko pojazdem do tego przeznaczonym:
a) liczba przewożonych osób nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie
rejestracyjnym pojazdu,
b) pojazd musi być prawidłowo oznakowany,
c) zabrania się ciągnięcia za pojazdem sanek, itp.
8) zasady obowiązujące podczas przejazdów:
sprawdzanie stanu liczebnego dzieci przed wejściem i po; usadzenie dzieci, sprawdzanie w czasie jazdy; ostatni wsiada nauczyciel; ustalić sposób porozumiewania się z kierowcą, np. co do zatrzymania się; o miejscu zatrzymania się pojazdu decyduje kierowca; zwracanie uwagi na właściwe zachowanie dzieci; bezpieczne przejście z pojazdu do przedszkola,
9) w razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w przedszkolu / poza nim nauczycielka zobowiązana jest do :
a) udzielenia pierwszej pomocy, [ Osoby przeszkolone z „ Pierwszej pomocy przedmedycznej” ] w razie konieczności wezwania pogotowia ratunkowego,
b) powiadomienia rodziców,
c) niezwłocznego powiadomienia dyrektora,
d) powiadomienia społecznego inspektora pracy,
e) organu prowadzącego przedszkole.
10) dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym niezwłocznie prokuratora i Kuratora Oświaty i władze Gminy
11) w przypadku zatrucia zawiadomić niezwłocznie Państwowego Inspektora Sanitarnego.
12) przed każdym wejściem do ogrodu przedszkolnego, teren musi być sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola,
13) rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć i ich różnorodność,
14) dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie ćwiczeń relaksacyjnych, uspokajających
15) sale zajęć posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie,
16) stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju działalności,
17) jeżeli warunki atmosferyczne na to pozwalają umożliwia się dzieciom codzienne przebywanie na powietrzu,
18) w salach zajęć powinna być zapewniona temperatura co najmniej + 18 C. W przypadku niemożności zapewnienia w salach zajęć temperatury + 18 C, dyrektor przedszkola zawiesza czasowo zajęcia po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole,
19) dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi – 150 C lub jest niższa.
20) jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel zobowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola,
21) teren zabaw wokół budynku przedszkolnego jest ogrodzony, sprzęt dostosowany do możliwości rozwoju dzieci,
22) Zadanie własne Gminy – dowóz dzieci do placówki i odwóz z placówki:
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka umożliwiającego dzieciom a także dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku, albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między burmistrzem, a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. (wchodzi w życie z dniem 1.09.2016 r.)
23) zapewnienie warunków transportu ( dowóz /odwóz) regulują odrębne przepisy.
22) za prawidłowe i bezpieczne korzystanie w przedszkolu i ogrodzie z zabawek i sprzętu odpowiada nauczyciel,
23) W przedszkolu dokonywane są przez przeglądy techniczne roczne: ogólnobudowlane i placu zabaw oraz pięcioletnie ogólnobudowlane,
24) Po przerwie wakacyjnej, dyrektor w obecności Społecznego Inspektora Pracy [ pracownik placwki M.Zych]dokonuje kontroli obiektu i terenu wokół niego pod katem bezpieczeństwa. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
25) w przedszkolu nie są stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie,
26) w przypadku choroby zakaźnej dziecka, rodzice zobowiązani są natychmiast powiadomić dyrektora przedszkola,
27) po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są przedłożyć ustne oświadczenie nauczycielce o możliwości przebywania dziecka w grupie przedszkolnej.
10. Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
1) rodzice przyprowadzają dzieci do przedszkola od godziny 6.00 i odbierają dzieci z przedszkola do godziny 17.00 i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do i z przedszkola od i do momentu przekazania dziecka pod opiekę nauczyciela,

2) dopuszcza się odbieranie dzieci przez osoby dorosłe posiadające zdolność prawną i upoważnione na piśmie przez rodziców lub opiekunów prawnych.

3) dopuszcza się odbieranie dzieci przez starsze rodzeństwo mające ukończone 18 lat, które posiadają upoważnienie na piśmie od rodziców lub opiekunów prawnych- upoważnienie zawiera : Imię Nazwisko , nr dowodu osobistego , nr telefonu i jest ważne przez cały rok .
4) przedszkole nie zezwoli na odebranie dziecka w przypadku jeżeli:
a) zakaz taki wynika ze stosownego orzeczenia sądu,
b) po dziecko zgłasza się osoba , której stan wskazuje na spożycie alkoholu.

5) w przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola i braku kontaktu z rodzicami lub opiekunami powiadamia się policję.
6) szczegółowe zasady reguluje procedura odbierania i przyprowadzania dziecka
§ 3.1 Organami przedszkola są:
Dyrektor przedszkola,
Rada Pedagogiczna,
Rada Rodziców.
1. Dyrektor przedszkola planuje, organizuje, kieruje i nadzoruje pracę przedszkola zgodnie z przepisami prawa oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz.
2) Dyrektor organizuje proces dydaktyczno – wychowawczy
opiekuńczy oraz odpowiada za jego poziom dydaktyczny i wychowawczy a zatem:
a) stwarza w miarę możliwości warunki organizacyjne i materialne dla realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych przedszkola,
b) organizuje wyposażenie przedszkola w środki dydaktyczne i sprzęt,
c) udziela informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej placówki radzie rodziców,
d) powierza nauczycielom opiekę nad dziećmi,
e) organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwia wychowankom podtrzymywanie uczuć tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
f) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do rozwijania samodzielnej pracy wychowanków oraz harmonijnego rozwoju psycho-fizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
g) organizuje pomoc psychologiczną i specjalistyczną dzieciom potrzebującym działań indywidualnie wspomagających,
h) sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
i) dokonuje oceny pracy nauczycieli lub ich dorobku zawodowego w związku z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego,


j) nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przez nauczycieli,
k) sporządza projekt organizacyjny przedszkola, w tym tygodniowy plan pracy nauczycieli oraz układa ramowy rozkład dnia,
l) przewodniczy radzie pedagogicznej czyli organizuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej, odpowiada za realizację uchwał podejmowanych przez radę, a także wstrzymuje wykonanie jej uchwał, jeśli są sprzeczne z prawem oświatowym,
m) ustala z radą pedagogiczną przydział nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
n) przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty planów przedszkola
o) realizuje zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej, podjęte w ramach kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących przedszkole,
p) wyraża zgodę na podjęcie na terenie przedszkola działań przez instytucje i stowarzyszenia,
q) współdziała, jeżeli zachodzi taka potrzeba ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

r) współdziała z jednostką samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania,
s) odpowiada za kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych.
t) odpowiada za realizację zadań wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci

3) Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy, dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, a w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
d) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy,
e) zapewnia wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,
f) opracowuje i realizuje plan finansowy przedszkola stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej placówki oraz przedstawia projekt do zaopiniowania radzie pedagogicznej,
g) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
h) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą przedszkola,
i) załatwia sprawy osobowe pracowników przedszkola,
j) organizuje przegląd techniczny obiektu przedszkola oraz prac konserwacyjno-remontowych,
k) organizuje okresowe inwentaryzacje majątku przedszkola,
l) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem,
ł) zapewnia pomoc pracownikom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,
m) określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
n) tworzy regulaminy porządkujące pracę przedszkola związane z Kodeksem Pracy i Kartą Nauczyciela,
o) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi zakresie placówce w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami,
p) dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
r) dyrektor przedszkola w wykonywaniu swych zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców,
4. W przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
1) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce,
2) w zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,
3) osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
4) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,
5) rada pedagogiczna prowadzi protokolarz, uchwala regulamin swojej działalności,
który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
6) rada pedagogiczna wyraża swoje stanowisko – decyzje, wnioski, opinie – w formie uchwał,
7) uchwały rady pedagogicznej podejmowane są w obecności przynajmniej połowy jej członków,
do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie statutu, regulaminu swojej działalności, planów pracy przedszkola,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
c) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
d) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków w przypadkach określonych
e) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
projekt planu finansowego,
b) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
c) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) wybrany przez nauczycieli do realizacji program wychowania przedszkolnego,
d) pracę dyrektora po upływie 5-ciu lat, którą przedstawia organowi prowadzącemu,
e) powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący w przypadku jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat, albo w drodze konkursu nie wyłoni się kandydata,

f) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany,
g) rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu do odpowiedniego organu,
h) rada pedagogiczna wybiera przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej w drodze konkursu kandydata na stanowisko dyrektora.
5. W przedszkolu działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców dzieci. Jest ona społecznie działającym organem.
1) rada rodziców współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia
oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
2) rada rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspokajania potrzeb dzieci.
3) rada rodziców wybiera przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniając w drodze konkursu kandydata na stanowisko dyrektora.
do kompetencji rady rodziców należy w szczególności:
a) występowanie we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola do dyrektora oraz pozostałych organów przedszkola, a także do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór nad przedszkolem
b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
c) występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli i dyrektora przedszkola,
e) opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu,
f) uchwalanie corocznego preliminarza rady lub jego zmian,
g) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego rady rodziców,
4) rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola, oraz wybiera przewodniczącego,
5) zebrania rady rodziców są protokołowane,
6) w posiedzeniach rady rodziców uczestniczyć może z głosem doradczym dyrektor przedszkola,
7) do udziału w posiedzeniach rady rodziców zapraszane mogą być inne osoby z głosem doradczym.
§ 4.1 Statut przedszkola określa szczegółową organizację pracy przedszkola z uwzględnieniem § 5-7
§ 5.1 Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, ale mogą być również uwzględnione inne czynniki jak:
1) pokrewieństwa,
2) znajomości dzieci,
3) na podstawie rozmów z rodzicami ( potrzeby, zainteresowania, uzdolnienia dzieci).
2. Na prośbę rodziców ze wskazaniem nauczyciela zgłoszoną przed rozpoczęciem roku szkolnego, lub w trakcie jego trwania dziecko może zostać umieszczone w innym, takim samym lub wiekowo zbliżonym oddziale w miarę wolnych miejsc w wybranej przez rodzica grupie.
3. Dzieci 6 – letnie w miarę możliwości (w zależności od ilości zgłoszonych dzieci) tworzą osobną grupę.
4. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
5. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym w przedziale 15 – 20 [ dzieci z orzeczeniami od 3 do 5 ]
6. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut do 20 minut dla dzieci 3 i 4-letnich oraz 25 minut do 30 minut dla dzieci 5-6 letnich.
7.Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
.

§ 6.1 Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
1) wyboru programów dokonują wspólnie nauczycielki danego oddziału,
2) dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego,
3) zaproponowany przez nauczycielki program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony,
4) dyrektor przedszkola podaje do wiadomości rodzicom na pierwszym zebraniu ogólnym we wrześniu zestaw programów wychowania przedszkolnego, który będzie obowiązywać w danym roku szkolnym,
5) wybrany program musi gwarantować realizację całej podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
6) przedszkole może także pracować w oparciu o program autorski jeżeli taki powstanie zgodnie z obowiązującymi przepisami .
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

3. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 6 godzin dziennie, przy czym:
1) co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie przy niewielkim udziale nauczyciela)

2) co najmniej 1 /5 czasu ( w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.)

3) najwyżej 1/5 czasu zajmują zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,

4) pozostały czas 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne)

§ 7.1 Przedszkole posiada warunki do działania 6 oddziałów pobytu całodziennego.
1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
1) 6 sal z odpowiednim wyposażeniem na parterze budynku i piętrze
2) pomieszczenia niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania: blok żywieniowy, pokój socjalny dla pracowników, pokój intendenta. Kancelaria dyrektora , pokój do zajęc specjalistycznych [ logopeda, j.angielski , zajecia korekcyjne , terapia pedagogiczna , terapia ręki , zajęcia o charakterze integracji sensorycznej ]
3) Sanitariaty z oznakowaniem [ dziewczynki – chłopcy]
4) szatnia
5) ogród przedszkolny z wyposażeniem stałym ( np. piaskownice, urządzenia zabawowe z drewna ) i zmiennym ( np. zabawki do piasku, sprzęt do gier sportowych) wraz z przyległym ogródkiem.
,
§ 8.1 Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
1. Arkusz organizacji przedszkola opracowuje dyrektor do dnia
30 kwietnia każdego roku i przedstawia do zatwierdzenia przez Organ
Prowadzący do 25 maja każdego roku.
2. Arkusz organizacji przedszkola określa:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
4) w podziale na stopnie awansu zawodowego liczbę nauczycieli
§ 9.1 Organizację pracy w przedszkolu, w tym ramy czasowe realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
1. W czasie całodziennego pobytu dziecka w przedszkolu realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego ,
2. Zajęcia dodatkowe opłacane przez Gminę Kłobuck to: gimnastyka korekcyjna, logopedia, pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz religia , język angielski
3 .Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, uwzględniający przepisy bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu.
4.Ramowy rozkład dnia określa

Godziny
Działania
6.00 - 8.00
Schodzenie się dzieci, czynności organizacyjne, zabawy swobodne przy niewielkim udziale nauczyciela ,praca indywidualna, zajęcia wyrównawcze,
Obserwacje dzieci
8.00 - 8.30
ćwiczenia poranne, czynności higieniczno-porządkowe
8.30 - 9.00
Śniadanie
9.00 - 10.00
Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia dydaktyczne z całą grupą
10.00 - 10.45
Zabawy ruchowe, sportowe, według zainteresowań dzieci, spacery na świeżym powietrzu
10.45 - 11.00
Czynności samoobsługowe związane z rozbieraniem i ubieraniem się
11.00- 11.30
Czynności higieniczne, przygotowanie do posiłku
11.30 – 13.15
Obiad
13.15 14.00
Zabawy na świeżym powietrzu lub zabawy swobodne w sali . czytanie bajek., zabawy w kącikach zainteresowań , ukierunkowywanie



zainteresowań dzieci , praca indywidualma dzieci
14.00 – 14.30
Czynności higieniczno-porządkowe
14.30 – 15.00
Podwieczorek
15.00 – 16.00
Bajkoterapia, ćwiczenia relaksacyjne, zabawy ruchowe, ćwiczenia indywidualne, zabawy w ogrodzie przedszkolnym
16.00-17.00
Rozchodzenie się dzieci,
zabawy swobodne na dywanie i przy stolikach, praca indywidualna, zajęcia wyrównawcze, obserwacje dzieci, czynności porządkowe i organizacyjne,






































5. Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 10.1 Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący
Przedszkole czynne jest pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku przy czym:
a) dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora w oparciu o podane informacje przez rodziców w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie krótszy niż 6godzin dziennie,
b) tygodniowy wymiar pracy określa arkusz organizacyjny przedszkola.
3. Termin przerwy wakacyjnej w pracy przedszkola zatwierdza organ prowadzący
na wniosek dyrektora przedszkola:
1) w okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, w uzgodnieniu z organem prowadzącym i radą rodziców może zostać zmniejszona liczba oddziałów,
2) w okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o dzieleniu grup dziecięcych,
3) zarówno w sytuacji wymienionej w punkcie 1 i 2 liczba dzieci po połączeniu oddziałów nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
4. Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i odpłatności
za korzystanie z wyżywienia przez pracowników:
1) żywienie dzieci w przedszkolu jest odpłatne w całości przez rodziców,
2) dzieci w przedszkolu mogą korzystać z trzech posiłków,
odpłatność za trzy posiłki : śniadanie, obiad , podwieczorek
wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola na podstawie
sporządzonej przez intendenta kalkulacji średnich cen artykułów
żywieniowych . [ 3 posiłki 5 zł , 2 posiłki 4 zł , 1 posiłek 2 zł ]
Sporządzoną kalkulację wraz z wysokością stawki żywieniowej dyrektor
każdorazowo przedkłada do akceptacji Organowi Prowadzącemu przedszkole,
6) w przypadku absencji dziecka w przedszkolu [ powyżej 3 dni ] stawka żywieniowa/stawka ponad minimum podlega zwrotowi do końca czasu trwania tej nieobecności.
5) Miesięczna wysokość opłaty za czas realizacji świadczeń ustalana jest na podstawie stawki godzinowej oraz deklarowanej przez rodziców ( opiekunów prawnych) liczby godzin pobytu dziecka w przedszkolu ponad czas realizacji podstawy programowej i wynosi 1 zł
Przedszkole nie może pobierać innych opłat niż ustalone przez radę gminy (maksymalnie 1 zł za godzinę) w czasie pobytu dziecka w przedszkolu.

7) termin wnoszenia opłat przez rodziców określa umowa w sprawie korzystania z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez Organ prowadzący a szczegółowy terminarz w/w opłaty ustala dyrektor przedszkola, podając go do wiadomości ogółu rodziców poprzez informację wywieszoną na tablicy ogłoszeń, [ do 15 każdego miesiąca ]

8) W przypadku zmian godzin pobytu dziecka w przedszkolu rodzic informuje dyrektora przed końcem każdego miesiąca .
w razie istotnych zmian czasu pobytu dziecka w przedszkolu dokonanych przez rodziców,
9) za nieterminowe wnoszenie opłat przez rodziców naliczane są odsetki, ich wysokość za każdy dzień zwłoki regulują odrębne przepisy,

10) dzieci uczęszczające do przedszkola są być ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków, stawkę ubezpieczenia na dany rok szkolny ustalają rodzice na ogólnym zebraniu we wrześniu w oparciu o propozycję zakładów ubezpieczeń, koszty w całości pokrywają rodzice.Ubezpieczenie NNW jest ubezpieczeniem dobrowolnym.
11) z żywienia w przedszkolu mogą korzystać także pracownicy przedszkola,

12) zasady odpłatności za korzystanie przez pracowników z żywienia takie same jak dzieci .
5. Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez Przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci, nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
§ 11.1 W przedszkolu zatrudnia się dyrektora i innych nauczycieli specjalistów oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników,
o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
3. Zadaniem nauczyciela jest realizowanie zadań związanych z:
a) współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
b) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
c), prowadzenie obserwacji pedagogicznych, dokumentowanych w ustalony sposób, zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, opracowanie „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców
[ dostarczenei i potwierdzenia odbioru do 30 kwietnia danego roku]
d) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc pedagogiczno- psychologiczną,
e) współpraca z rodzicami i środowiskiem zewnętrznym.
f) samokształcenie i doskonalenie zawodowe,
g) nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom art. 6 Karty Nauczyciela.
Ponadto nauczyciel bierze czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizuje jej postanowień i uchwały ,inicjuje i organizuje imprezy o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowym .Nauczyciel ma prawo korzystać w toku swojej pracy z merytorycznej i metodycznej pomocy ze strony opiekuna stażu, dyrektora, wizytatora i rady pedagogicznej oraz specjalistów, instytucji naukowo-oświatowych.



I. Prowadzenie sekretariatu - dyrektor
1. Prowadzenie teczek akt osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Redagowanie oraz wysyłanie korespondencji.
3. Prowadzenie kart ewidencji czasu pracy pracowników administracyjno-obsługowych.
4. Rejestr nieobecności pracowników (zwolnienia lekarskie, urlopy pracownicze).




5. Prowadzenie ksiąg inwentarzowych oraz znakowanie przedmiotów, przeprowadzanie przynajmniej raz na 5 lat inwentaryzacji majątku przedszkola a także uzgadnianie 2 razy w roku stanów ksiąg.
6. Przekazywanie pracownikom dokumentów wystawianych przez Przedszkole.
7. Prowadzenie zeszytów bezpośredniego użytku i rejestracji rachunków.
8. Załatwianie spraw w Kuratorium Oświaty.

II. Inne czynności związane z organizacją pracy przedszkola.
Intendent wykonuje prace związane z całością spraw administracyjno – gospodarczych w przedszkolu, a w szczególności:
a) sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola – załatwiani spraw związanych z utrzymaniem tych pomieszczeń i sprzętu w stanie używalności,
b) zaopatrywanie przedszkola w sprzęt i żywność,
c) prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego, sporządzanie rozliczeń miesięcznych,
d) przestrzeganie stawki żywieniowej i terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących się w magazynie; właściwe przechowywanie ich i zabezpieczanie przed zniszczeniem,
e) nadzorowanie nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni
(przygotowaniem i porcjowaniem posiłków, oszczędnym gospodarowaniem produktami, przestrzeganiem czystości, wykorzystaniem produktów do przygotowywanych posiłków zgodnie z przeznaczeniem),
f) nadzorowanie nad prawidłowym porcjowaniem posiłków przez personel obsługowy,
g) prowadzenie kartotek magazynowych, ksiąg inwentarzowych, ewidencji pozaksięgowej,
h) kontrola nad właściwym funkcjonowaniem urządzeń, sprzętów, instalacji zgodnie z przepisami bhp i ppoż,
i) prowadzenie ewidencji czasu pracy wszystkich pracowników, sporządzanie list obecności w pracy na dany miesiąc, dozorowanie wpisów w księdze wyjść służbowych,
j) rejestracja zwolnień lekarskich pracowników, ustalanie doraźnych zastępstw za osoby nieobecne z personelu obsługowego,
k) współdziałanie z dyrektorem, Radą Pedagogiczną i rodzicami,
l) sprawdzanie zgodności zakupu z fakturą, systematyczne księgowanie zakupionego towaru zgodnie z przepisami o rachunkowości (księgi inwentarzowe, kartoteki materiałowe, ewidencja pozaksięgowa),
l) zbieranie odpłatności od rodziców za żywienie dzieci oraz opłatę stałą ustaloną przez władze zwierzchnie, zgodnie z przepisami na kwitariuszu i wpłacanie na konto przedszkola
ł) współuczestniczenie w opracowaniu rocznego planu budżetu przedszkola.
5. W przedszkolu na stanowiskach obsługowych zatrudnia się :
1) pomoce nauczyciela, do ich obowiązków należy:
a) utrzymywanie w czystości w pomieszczeniach, w których przebywają dzieci, oraz ciągi komunikacyjne w budynku i inne przydzielone pomieszczenia jak, kancelaria sekretariat, księgowość, toalety, piwnice,
b) pomoc dzieciom w ubieraniu i rozbieraniu się, przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem na dwór,
c) nakrywanie do posiłków i sprzątanie po nich,
d) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
e) pomoc przy czynnościach higienicznych dzieci,
f) udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć,
g) pomoc przy zajęciach z dziećmi w sytuacjach tego wymagających,
h) odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych
pobranych do utrzymania czystości,
i) pomoc przy zakupie pomocy, sprzętów, zabawek i innych artykułów
niezbędnych do funkcjonowania przedszkola,
j) zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu,
2) szefa kuchni – posiadającego odpowiednie wykształcenie, który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie czynności:
a) uczestnictwo w planowaniu posiłków dla dzieci i zgodne wykonywanie ich,
b) codzienne pobieranie produktów magazynu do sporządzania posiłków wg norm,
c) odpowiednie zabezpieczenie ich przed obróbką,
d) przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzoru nad jej wykonaniem,
e) przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno-sanitarnych i przepisów bhp, ppoż i HACCP,
f) natychmiastowe zgłaszanie intendentce wszystkich usterek i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa,
g) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków,
h) wydawanie posiłków o wyznaczonych porach,
i) ścisłe przestrzeganie receptury przygotowywanych posiłków,
j) racjonalne wykorzystanie pobieranych produktów,
k) przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z przepisami,
l) przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach kuchennych,
ł) używania strojów roboczych zgodnie z przepisami BHP,
m) zabezpieczenie miejsca pracy po skończonej pracy: wyłączenie świateł, zamknięcie okien, sprawdzenie kranów i gazu, nie pozostawiania śmieci w pojemnikach,
pomoc kuchenna ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie czynności;
a) obróbkę wstępną warzyw i owoców oraz wszelkich surowców do produkcji posiłków, tj. mycie, obieranie, czyszczenie, odpowiednie zabezpieczenie produktów przed i podczas obróbki,
b) oszczędne gospodarowanie wydanymi produktami,
c) przygotowywanie potraw zgodnie z sugestiami kucharki i intendentki,
d) przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno-sanitarnych, przepisów bhp, ppoż i HACCP,
e) natychmiastowe zgłaszanie kucharce lub intendentce wszystkich usterek i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa,
f) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków,
g) pomoc woźnym i nauczycielkom w przygotowywaniu posiłków w salach dostarczanie naczyń i potraw, wynoszenie naczyń po posiłkach,

h) uczestniczenie w drobnych zakupach,
i) przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz porządku i czystości w pomieszczeniach kuchennych (wyparzanie),
j) doraźne zastępowanie kucharki w przypadku jej nieobecności,
k) wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendentki,
l) sprzątanie pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania żywności,
ł) wynoszenie odpadków kuchennych do pojemników segregacyjnych.

robotnika do prac lekkich który zobowiązany jest :
dbać o mienie przedszkola a szczególnie o ogród przedszkolny oraz przynoszenie do przedszkola zakupionego przez intendenta towaru.
W zakresie tym należy:
1.Naprawa drobnego sprzętu w ogrodzie przedszkolnym i w salach zabaw , systematyczne zamiatanie i grabienie terenu, dbałość o otoczenie stosownie do pory roku , koszenie trawy pielęgnacja krzewów , przestrzeganie przepisów bhp , ppożarowych i inne zlecone czynności przez dyrektora.
.








































7. W przedszkolu zatrudniony jest specjalista – logopeda.
Do jego zadań należy:



7. W przedszkolu zatrudniony jest specjalista – logopeda.
Do jego zadań należy:
a)prowadzenie z dziećmi ćwiczeń logopedycznych z małą grupą ( 2-4 dzieci) lub indywidualnie,
b) współpraca z nauczycielami w prowadzeniu opieki logopedycznej nad dziećmi,
c) współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna,
d) prowadzenie badań kontrolnych wymowy dzieci oraz pisemne opracowanie wyników,[ 1x w roku]
e) prowadzenie zeszytów ćwiczeń dla rodziców, dziennika zajęć lub karty indywidualnej pracy z dzieckiem.
8. W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel gimnastyki korekcyjnej.
Do jego zadań należy:
a) prowadzenie ćwiczeń kompensacyjno – korekcyjnych z dziećmi, zakwalifikowanymi przez lekarza ortopedę do specjalistycznych zajęć ruchowych,
b) współpraca z rodzicami dzieci objętych gimnastyką korekcyjną,
c) współpraca z nauczycielami oddziałów w zakresie udzielania pomocy dzieciom, prowadzenia ćwiczeń korekcyjnych,
d) prowadzenie dziennika zajęć.
9. W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel języka angielskiego.
Zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Od 1 września 2015 r. przedszkole będzie miało obowiązek zapewnić zajęcia z języka obcego dla pięciolatków, a od 1 września 2017 roku dla wszystkich dzieci. Zaleca się aby językiem obcym był język kontynuowany też w szkole podstawowej.
Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej.
Do jego obowiązków nauczyciela j.angielskiego należy:
a) zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas prowadzonych zajęć;
b) zgłaszania do dyrektora przedszkola lub wychowawcy grupy wszelkich niepokojących sygnałów związanych ze zdrowiem dziecka;
c) przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przepisów organizacyjnych i porządkowych obowiązujących w przedszkolu;
d) wykazaniu dbałości o mienie przedszkolne;
e) przestrzegania współżycia społecznego;
f) przestrzegania czasu pracy ustalonego przez dyrektora;
g) prowadzenia dziennika zajęć ;
h) prowadzenia zajęć zgodnie z programem dla dzieci przedszkolnych;
i) prowadzenia kącika języka angielskiego (informacje dla rodziców o realizacji programu);
j) przeprowadzenia zajęć otwartych dla rodziców;
k) przygotowania dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych przez przedszkole w uzgodnieniu z dyrekcją placówki;
l) dostosowania form i metod pracy do możliwości danej grupy wiekowej;
prowadzenie badań logopedycznych kwalifikujących dzieci do zajęć logopedycznych,
b) prowadzenie z dziećmi ćwiczeń logopedycznych z małą grupą ( 2-4 dzieci) lub indywidualnie,
c) współpraca z nauczycielami w prowadzeniu opieki logopedycznej nad dziećmi,
d) współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna,
e) prowadzenie badań kontrolnych mowy dzieci) oraz pisemne opracowanie wyników,[ 1x w roku]
f) prowadzenie zeszytów ćwiczeń dla rodziców, dziennika zajęć lub karty indywidualnej pracy z dzieckiem.
8. W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel gimnastyki korekcyjnej.
Do jego zadań należy:
a) prowadzenie ćwiczeń kompensacyjno – korekcyjnych z dziećmi, zakwalifikowanymi przez lekarza ortopedę do specjalistycznych zajęć ruchowych,
b) współpraca z rodzicami dzieci objętych gimnastyką korekcyjną,
c) współpraca z nauczycielami oddziałów w zakresie udzielania pomocy dzieciom, prowadzenia ćwiczeń korekcyjnych,
d) prowadzenie dziennika zajęć.
9. W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel języka angielskiego.
Do jego obowiązków należy:
a) zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas prowadzonych zajęć;
b) zgłaszania do dyrektora przedszkola lub wychowawcy grupy wszelkich niepokojących sygnałów związanych ze zdrowiem dziecka;
c) przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przepisów organizacyjnych i porządkowych obowiązujących w przedszkolu;
d) wykazaniu dbałości o mienie przedszkolne;
e) przestrzegania współżycia społecznego;
f) przestrzegania czasu pracy ustalonego przez dyrektora;
g) prowadzenia dziennika zajęć ;
h) prowadzenia zajęć zgodnie z programem dla dzieci przedszkolnych;
i) prowadzenia kącika języka angielskiego (informacje dla rodziców o realizacji programu);
j) przeprowadzenia zajęć otwartych dla rodziców;
k) przygotowania dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych przez przedszkole w uzgodnieniu z dyrekcją placówki;
l) dostosowania form i metod pracy do możliwości danej grupy wiekowej;
ł) indywidualizowania pracy z dziećmi zarówno zdolnymi jak i również posiadającymi określone trudności
10. Osoba, która jest pracownikiem przedszkola musi odznaczać się:
1) życzliwością i wyrozumiałością dla dzieci,
2) stanowczym, ale uprzejmym postępowaniem z dziećmi współpracownikami,
3) zrównoważeniem w rozmowie z pracownikami przedszkola, umiejętnością pohamowania się w przypadku ewentualnych konfliktów osobami przebywającymi w przedszkolu,
4) kulturą osobistą.
11. Pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
1) troszczenia się o mienie przedszkola,
2) nie ujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym i nie zatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz szkolnych i upoważnionych czynników społecznych,
3) przestrzegania dyscypliny służbowej polegającej na:
a) realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie spóźnianiu się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy przed wyznaczonym czasem,
b) codziennym podpisywaniu listy obecności,
c) usprawiedliwianiu nieobecności w pracy u dyrektora przedszkola w ciągu 2 dni,
d) wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie,
e) zgłaszaniu administracji przedszkola zaistniałych szkód w sprzęcie,
f) nie wynoszeniu potraw, żywności przeznaczonej dla konsumpcji własnej,
g) czystym i nienagannym ubiorze w obiekcie przedszkola,
h) poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę przyjęcia i wykonywania pracy,
i) wykonywania innych poleceń dyrektora przedszkola, włącznie z czasowym przejściem na inne stanowisko pracy w przedszkolu,
j) załatwiania spraw spornych bezpośrednio z dyrektorem przedszkola.
12. Pracownik przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
13.Pracownikom administracyjnym i obsługowym nie wolno przeprowadzać rozmów z rodzicami na temat zachowania dzieci.
14.Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków. Zakresy obowiązków dla poszczególnych stanowisk są opracowane przez dyrektora przedszkola i zamieszczane w teczkach akt osobowych każdego pracownika.
§ 12.1 W przedszkolu nie jest utworzone stanowisko wicedyrektora.
§13.1 Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece dwu nauczycieli
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności przynajmniej jeden nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, jeśli warunki kadrowe na to pozwalają.
3. Na indywidualną prośbę rodzica lub opiekuna dziecka zgłoszoną przed rozpoczęciem roku szkolnego lub w trakcie jego trwania, dziecko może zostać umieszczone w innym, wiekowo zbliżonym oddziale pod opieką nauczyciela wskazanego przez rodzica, w miarę wolnych miejsc w wybranej przez rodzica grupie.
§ 14.1 Przedszkole Nr 1 jest przedszkolem ogólnodostępnym z oddziałem integracyjnym
§15.1 W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz specjalistów do pracy w oddziale integracyjnym.
2. Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
3. W celu potwierdzenia spełnienia warunku, o którym mowa a art. 10, ust 5, pkt 4 K.N. nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy jest obowiązany przedstawić dyrektorowi przedszkola informację z Krajowego Rejestru karnego.
4. Organ prowadzący przedszkole i dyrektor placówki są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
5. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom art. 6 Karty Nauczyciela.
6. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną
i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową
i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,

5) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań,
6) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
7) przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny , w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole i przekazanie jej rodzicom.
8) Przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 6 letnich.
9) stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,
10) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów,
11) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną,
12) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
13) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
14) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
15) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka i współdziałanie z jego rodzicami ( prawnymi opiekunami ) w sprawach wychowania i nauczania dzieci uwzględniając prawo rodziców ( prawnych opiekunów ) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
16) prowadzenie dokumentacji z działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
17) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
18) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym, rekreacyjno-sportowym.

7. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
1) współdziałanie rodziców i nauczycieli ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu placówki,
2) przedszkole jest dla rodziców terenem przyjaznym, otwartym, gdzie własne kompetencje zawodowe czy wynikające z indywidualnej pasji i zainteresowań umiejętności rodziców mogą być wykorzystane przy planowaniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych,


3) spotkania organizacyjne ze wszystkimi rodzicami dzieci organizowane są w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż jeden raz w roku szkolnym,
4) stałe spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są przez nauczycieli nie rzadziej niż jeden raz na kwartał, zgodnie z planem współpracy z rodzicami opracowanym przez nauczycieli danego oddziału przyjętym na dany rok szkolny w uzgodnieniu z rodzicami
5) rodzice mają możliwość przekazywania informacji o dziecku w godzinach otwarcia przedszkola w sposób bezpośredni lub telefonicznie oraz podczas spotkań z nauczycielami.
6) przedszkole proponuje rodzicom następujące formy współpracy:
a) konsultacje – w miarę bieżących potrzeb,
b) zebrania grupowe – 3 razy w roku,
c) spotkania z wszystkimi rodzicami – nie rzadziej niż jeden raz w roku,
d) pomoc organizacji wycieczek i sprawowaniu opieki nad dziećmi,
e) pomoc w organizacji imprez przedszkolnych oraz udział w nich,
f) zajęcia otwarte,
g) gazetkę przedszkolną,
h) podejmowanie wspólnie z nauczycielami działań mających na celu wzbogacenie i doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne,
7) rodzice mają prawo do:

a) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno – wychowawczej,
b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
c) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać,
d) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
e) W przypadku zaistnienia sporów pomiędzy organami przedszkola, rodzicami lub innymi osobami do rozpatrzenia sporu dyrektor powołuje komisję w składzie:
  1. trzech członków rady pedagogicznej,
  2. trzech członków rady rodziców,
  3. dyrektor, pełniący funkcję przewodniczącego tej komisji.
Komisja podejmuje decyzję w trybie głosowania.Od decyzji komisji przysługuje prawo odwołania do właściwych organów (organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny).
8) Do obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
c) przyprowadzania i odbierania dziecka przedszkola lub przez upoważnioną
przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
d) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
e) niezwłoczne zawiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
f) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego.
g) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
h) inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
i)dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola
j)zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
k) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku spełnianego
l) zapewnienia dziecku warunków nauki, w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego.
ł)dyrektor przedszkola oraz nauczyciele prowadzący zajęcia wychowania przedszkolnego są obowiązani powiadomić dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku odpowiednio w przedszkolu, oraz o zmianach w tym zakresie.


§ 16.1 Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat z zastrzeżeniem ust.2 i 3.
2. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowankiem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. wolne miejsca, wskazania lekarza, rodzeństwo itp.) dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
4. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia oraz informowania o przyczynach jego nieobecności w przedszkolu.
5. Dyrektor przedszkola kontroluje spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poprzez zasięgnięcie informacji od rodziców dziecka w okresie 1 miesiąca na co najmniej 50% nieobecności.




§ 17.1 . Zasady rekrutacji:
Przedszkole prowadzi rekrutację w oparciu o zapisy ustawy Ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty ( Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.)


2. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w przedszkolu. Terminy postępowania rekrutacyjnego, wymagane dokumenty, terminy składania dokumentów ,sposób przeliczania punktów ,szczegółowe zasady i harmonogram rekrutacji na dany rok szkolny określają zarządzenia Burmistrza Gminy Kłobuck
3.Rodzice dzieci już uczęszczających do danego przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego – dokonując korekty danych - Dyrektor przedszkola po uwzględnieniu deklaracji rodziców o kontynuacji wychowania przedszkolnego organizuje postępowanie rekrutacyjne na wolne miejsca. Nowi kandydaci składają wnioski o przyjęcie do przedszkola na dany rok szkolny.
Wniosek zawiera:
  1. imię i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  2. imiona i nazwiska rodziców kandydata,
  3. adres miejsca zamieszkania rodziców i kandydata,
  4. adres poczty elektronicznej i numery telefonów rodziców kandydata, o ile je posiadają,
  5. wskazanie kolejności wybranych publicznych przedszkoli.
We wniosku rodzic wskazuje istotne dane o stanie zdrowia, stosownej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka w celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych. Jeżeli przyjęcie dziecka do przedszkola, wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy przedszkola, powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko do przedszkola, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.


  1. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteria ustawowe, zgodnie z zapisem w ustawie o systemie oświaty z dnia 6 grudnia 2013 r.
  2. Do wniosku dołącza się również dokumenty - oświadczenia, potwierdzające spełnianie wymagań przez kandydata, określone przez organ prowadzący, jako kryteria dodatkowe.
  3. Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „ jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
4.Komisja rekrutacyjna powoływana jest przez dyrektora przedszkola w skład Komisji nie wchodzi dyrektor danej placówki oraz nauczyciele których dzieci uczęszczają do przedszkola w którym jest prowadzona rekrutacja.
5. Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej. Postępowanie rekrutacyjne w przedszkolu przeprowadza Komisja Rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola w sytuacji, gdy liczba zgłoszonych wniosków przekroczy liczbę wolnych miejsc.
Przewodniczący sporządza protokół z posiedzenia Komisji Rekrutacyjnej zachowaniem harmonogramu czynności obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym oraz postępowaniu uzupełniającym do przedszkoli Gminy Kłobuck na dany rok rekrutacji
{ zarządzenia Burmistrza Gminy Kłobuck}
6.Komisja podaje do publicznej widomości listę kandydatów zakwalifikowanych i nie zakwalifikowanych do przedszkola .
7.Komisja podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola.
8.Do postępowania uzupełniającego stosuje się odpowiednie przepisy.


9.Dane osobowe kandydatów - przyjętych, zgromadzone w celach rekrutacyjnych oraz dokumentacja rekrutacyjna przechowywana jest nie dłużej niż do końca okresu w której dziecko korzysta z wychowania przedszkolnego w danym przedszkolu.


10. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach rekrutacji przechowuje się przez okres roku, chyba, że została wniesiona skarga i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.
11.Jeżeli po przeprowadzeniu powyższej procedury przedszkole będzie dysponowało wolnymi miejscami, możliwe będzie przyjęcie kandydatów zamieszkałych poza jej obszarem – po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego w analogiczny sposób do powyższego (art. 20c ust. 7 Ustawy



8. Warunki pobytu w przedszkolu zapewniają dzieciom bezpieczeństwo.
9 . Dziecko korzystające z edukacji przedszkolnej w Przedszkolu Nr 1 ma prawo do:
1) życzliwego i podmiotowego traktowania,
2) budowania systemu własnej wartości
3) wypowiadania bez obaw własnych przemyśleń, poglądów, przekonań,
4) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań ( na które powinno
uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź ),
5) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach,
6) wyboru towarzyszy zabawy, przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze,
8) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb,
9) wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania,
10) nagradzania wysiłku,
11) współdziałania z innymi,
12) badania i eksperymentowania,
13 różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
14) codziennego pobytu na powietrzu,
15) korzystania z zajęć korekcyjnych, logopedycznych, specjalistycznych jeżeli takiej pomocy potrzebuje,
16) ciągłej opieki ze strony nauczyciela,
17) współpracy nauczyciel-dziecko, która powinna opierać się na poszanowaniu
godności osobistej dziecka,
18) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej
20) wypoczynku, kiedy jest zmęczone,
21) zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
22) nauki regulowania własnych potrzeb.
23) bycia akceptowanym i akceptowania innych.
24)budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijania umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych.
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka



Postanowienia końcowe
1. Niniejszy statut reguluje organizację i zakres działania przedszkola.
2. Zmiany w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały Rady Pedagogicznej.
3. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
udostępnienie zainteresowanym statutu w kancelarii przedszkola i na stronie internetowj.
4.Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5.Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
6.Organ prowadzący przedszkole jest zobowiązany zapewnić obsługę administracyjną, w tym prawną, obsługę finansową oraz obsługę organizacyjną przedszkola.
7. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
8. Traci moc Statut Przedszkola zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 11/01/2013 z dnia 31stycznia 2013 r.
9.. Statut Przedszkola w nowym brzmieniu przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej Przedszkola Nr 1 w Kłobucku nr 18/1/08/2015 wchodzi w życie z dniem 01.09.2015 r.





Przewodnicząca Rady Pedagogicznej

.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.